Ellen Miriam Pedersen

Sidst opdateret: 23. september 2021
Ellen Miriam Pedersen

Beskrivelse:

- er født i februar 1948 i Vanløse, men stort set opvokset i Maribo. Hun har gået på tre grundskoler og to gymnasier og endte som forfatter og litterat, men med et grundlag som sprogmagister.
Hendes 'grønne' arbejde begyndte med gartner og madmor på en højskole. Hendes undervisningserfaring er fra to universiteter og et teknikum. Noget af forskningen har fundet sted på Det kongelige Bibliotek.
Hun skriver og forelæser på to sprog og har ophavsretten til både skøn- og faglitteratur.
Hun bidrog til fire bind i Den store Danske Encyklopædi.
Hun har tilvirket fjorten romanoversættelser, og introducerede ind imellem andre opgaver en international litteraturteori på dansk.

Kontaktoplysninger:

Adresse: Søndervangs Allé 27, 2500 Valby Land: Danmark Mobil: 20762896 E-mail: Klik for at se e-mail

Medlem Af:

Faglitterære gruppe, Dansk Oversætterforbund, Lyrikere

Online Referencer:

Oversætter fra:

Oversætter til:

Besøg mig på:

2 aktuelle interviews

1 JØDISK VERDENSARV I TYSKLAND. De tre tyske byer Speyer - Worms - Mainz, også kendt som SchUM, var i middelalderen et intellektuelt centrum for de europæiske jødiske samfund. UDSYN har besøgt området og talt med Susanne Urban, der leder bestræbelserne på at udnævne byerne til verdensarv under UNESCO.
UDSYN: Tidsskrift om jødisk liv, Israel og Mellemøsten; 35. årgang nr. 2, dec. 2020

2 KAN GUD DØ AF METAFORMANGEL? 'Teologer må først lære sig et sprog: Teologi. Derefter skal de lære dialekter: Forskellige teologier. Og de er nødt til at finde deres egen stemme'. I et interview med professor og dekan ved Heidelbergs teologiske fakultet Philipp Stoellger giver forfatteren Ellen Miriam Pedersen et indblik i en række aktuelle problemfelter i tysk teologi - og udblik til den protestantiske kirkes ikke ukomplicerede situation.
PRÆSTEN: Præsteforeningens blad; 111. årgang nr. 30-31, 30. juli 2021