Jørgen Printz Steinicke

Sidst opdateret: 11. april 2023
Jørgen Printz Steinicke

Uddannet cand.mag i Historie/kunsthistorie. Deltidsansat KU og RUC 1976-1986. Lektor i historie Ribe Seminarium/University College Syd 1988-2010.
Billedkunstner gennem 40 år. Medlem af BKF (Billedkunstner Forbundet), 1989. Flere udsmykningsopgaver.
Fra 2010 arbejdet som forfatter, foredragsholder og billedkunstner.
Startede i 2000 Galleri 46, Fredensgade 46 i Holsted - fra 2003 base for den da nystiftede Sydjysk Kunstforening, som årligt holder fire udstillinger med skiftende kunstnere - den ene er foreningens åbne censurerede udstilling (nu altid i marts).
Forfatter til en række faglitterære bøger rækkende fra en bog om Perus historie til lokalhistorie om bl.a. Holsted Kommune. Seneste 12 år bøger med kunsthistorisk indhold (se nedenfor). Desuden en række artikler om historie/kunsthistorie

Tilbyder også:

Har gennem mange år holdt foredrag på Folkeuniversitetet. De seneste 6-8 år især Aarhus Folkeuniversitet om forskellige emner som fx. Dansk landskabsmaleri fra sidst i 1800-årene til ca. 1950; Tysk maleri fra Albrecht Dürer til Gerhard Richter, Lys og slagskygge - 300 års spansk maleri, Kunsten i Toscana (uden for Firenze), Kvindelige kunstnere gennem 400 år - ca. 1550-1950; Kunst og kærlighed om Diego Rivera og Frida Kahlo: Den kvindelige italienske barokmaler Artemisia Gentileschi; - kommende foredrag bl.a.: Ismernes historie 1850-1950; Kvindestrid og stride kvinder - 5 x om 1400-1600-tallets Querelle des Femmes og kvindelige malere

Kontaktoplysninger:

Adresse: Jyllandsgade 56, st., 7000 Fredericia Land: Danmark Tlf: 50952157 Mobil: 50952157 E-mail: Klik for at se e-mail

Faglitterære gruppe, Aarhusgruppen, Seniorgruppen

Besøg mig på:

Udgivelser

Peru – historien om et u-land, Forlaget åløkke 1986

Brørup kommune 1948-1988, Brørup 1988

Mellem Kongeåen og Holme Å, Holsted Kommune 1970-2006, Holsted 2007

Kultour – en langsom kulturrejse fra Holsted til Rom, Forlaget mellemgaard 2014