Lotte Garbers

Sidst opdateret: 11. juni 2023
Lotte Garbers

Beskrivelse:

Hvad er jeg for en? Jeg er oprindelig uddannet som cand.merc.int. fra Handelshøjskolen i København. Efter jobs i NKT som projektleder og som administrationschef i Microsoft besluttede jeg i 1999 at blive forfatter. I 1999 debuterede jeg med For egen vinding - det første skønlitterære, jeg nogensinde havde skrevet. Seneste udgivelse er en roman under titlen "MEDGIFT" på forlaget People's 2022. Legatophold: maj 2007 Biskops Arnö, Sverige, oktober 2005 San Cataldo, Italien. Legater: 2008 arbejdslegat fra Statens Kunstfond, 2005 Kunststyrelsens PR pulje Blå Bog: siden 2012.
Arbejder siden 2015 som fast konsulent for forlaget Gyldendal. Laver forfatterpleje og politisk strategi. Var formand for forfatterforeningen 2009-2012.

Kontaktoplysninger:

Adresse: Vesterfælledvej 66B, 5. th., 1799 København V. Land: Danmark Mobil: 29272213 E-mail: Klik for at se e-mail

Medlem Af:

De skønlitterære

Online Referencer:

Besøg mig på:

Forlag: Rosinante Udgivelsesår: 2004

Er græsset grønnere?

En interview-bog med familier, der har deltaget i TV3s tidlige reality-udsendelser ”Par på prøve”. Jeg har interviewet 17 familier, og det har været en gave, særligt til mit forfatterskab sidenhen.

”Par på prøve” går ud på, at to mødre bytter familie i 10 dage, og kameraet kigger med. Modsætninger mødes, og familiernes vaner og værdier kommer en tur i vridemaskinen. Bogen tager fat i den selviscenesættelse, som er blevet et vilkår for os alle sammen. Det handler om at spejle sig - for at forstå sig selv og kunne se sit selv i forhold til andre.

Hvordan kan det være, at almindelige menneskers helt almindelige problemer, der udspiller sig i deres helt almindelige hjem sammen med deres børn, hunde og emhætter fylder så meget i tv? Fordi realitydokumentar, som det hedder, interesserer de fleste og provokerer resten. Men vi må se det i øjnene. Det ville ikke være der uden seere. Men hvorfor ønsker man at deltage og måske endda udlevere sit almindelige, ja bevares, men stadig private liv? Hvad er gevinsten?

Det har jeg spurgt 17 familier om, som har deltaget i TV3’s »Par på prøve«, og jeg har også spurgt terapeuten, medieeksperten og sociologen om det, og ud af det er der kommet en interview-bog.

Det var en opgave, jeg fik foræret, og jeg har aldrig siden hen lavet så god research.

er_graesset_gronnere