Anders Foldspang

Sidst opdateret: 14. februar 2022
Anders Foldspang

14-02-2022

Professor emeritus, Institut for folkesundhed, Aarhus Universitet.

Omkring 200 internationale og danske videnskabelige og undervisningsmæssige publikationer.

Har forfattet og tegnet børnebilledbogen "Lagkagebogen" (2020) for 4-8 årige.

Historie: Uddannelse og ansættelser
Medicinsk embedseksamen 1974; lic.med. (ph.d.) 1979; dr. med. (AU) 1983.
Lektor i medicinsk sociologi, Aarhus Univ. 1979, professor i Folkesundhedsvidenskab (Sundhedstjenesteforskning) samme sted fra 1997.
Uddannelsesleder, Master of Public Health, Aarhus Univ. 1996-2010; fhv. leder, Afd. f. Sundhedstjenesteforskning, Institut for Folkesundhed, Aarhus Univ.; rektor og direktør v. Nordiska högskolan för folkhälsovetenskap, Göteborg 2010-11 (nedlagt 2014 af Nordisk Ministerråd); selvstændig konsulent 2011-14; professor v. Inst. f. Folkesundhed, Aarhus Univ. 2014-18; professor emeritus samme sted siden juli2018; medl. af Statens medicinske/sundhedsvid. forskningsråds epidemiologisk-biostatistiske konsulenttjeneste 1982-94; vidensk. rådg. på Rehabiliterings- og Forskningscenter for Torturofre (RCT) 1986-2010 (formand f. vidensk. udvalg til 2008). Gennem en årrække medlem af bestyrelsen for Association of Schools of Public Health in the European Region (ASPHER); præsident 2006-7.

Kontaktoplysninger:

Adresse: Dalgas Avenue 17, 8000 Aarhus Land: Danmark Tlf: 004521254569 E-mail: Klik for at se e-mail

BU-gruppen

Udgivelser

Frembragte værker
Har skrevet: Erhvervsevnebedømmelse i nogle danske sociallove (s.m. Svend Sabroe, 1971); Erhvervshæmning og Revalidering (lic.-afh., 1979); Revalidering: Tilgang og Afgang (disp., 1982); over 100 vidensk. arbejder indenfor epidemiologi og en række folkesundhedsvidenskabelige emner; reviewing v. int. tidsskrifter; lærebøger (Kompendium i medicinsk sociologi (s.m. Svend Juul, Ib Svendsen, Henning Rønne, 1983)), Epidemiologi – Sygdom og befolkning (s.m. Svend Juul, Jørn Olsen, Svend Sabroe, 1981-92) og uddannelsesmetodologiske publikationer; foredrag, bl.a. folkesundhedsstrategier og kompetencer i folkesundhed; introd. til European Master of Public Health uddanelsen ‘Vademecum’ (s.m. Thierry Louvet, 2005); initiativtager og medforfatter til og hovedredaktør af europæiske kompetencelister for Public Health Professionals og for Master of Public Health (MPH) udd., godkendt 2012 af WHO Europe’s medlemslande som grundlag for Public Health udd. i Europa) 2007/08/11/16/18 ; hovedredaktør af og medforfatter til ASPHER’s European List of Core Competences for the Public Health Professional, 5th Edition (2018); hovedredaktør af og medforfatter til ASPHER’s 40th (2006) og 50th (2016) Anniversary Book. – Børnebilledbogen “Lagkagebogen” (2020).