Anna Elisabeth Vibe Eckhoff

Sidst opdateret: 1. marts 2024
Anna Elisabeth Vibe Eckhoff

Beskrivelse:

Anna Eckhoff har seks børn og arbejdede med store administrative edb-systemer i Danmark, men skiftede i en alder af 56 år karriere og forlod sine to yngste børn, mens de stadig gik i gymnasiet. Hun arbejdede i verdens brændpunkter i Afghanistan og Mellemøsten for Ngo’er, FN og EU i 15 år. Hun arbejdede primært som administrationschef med ansvar for regnskaber, administration, personale, logistik, indkøb og IT. I juli 2023 besøgte Anna palæstinensiske flygtningelejre i Libanon, hvor hun bl.a. interviewede den politiske leder af Hamas. Hun har skrevet bogen ”Sporskifte et liv i verdens brændpunkter”, der udkom i 2. redigerede udgave i oktober 2022 og på engelsk med titlen ”A New Beginning: Life on the Frontlines”.

Fotograf: Per Morten Abrahamsen

Anna Eckhoff er medlem af det prestigefyldte Middle East Institute i Washington D.C og har fulgt en række mellemøstinstitutioner i USA i en årrække. I 2022 besøgte hun Washington D.C. for at få opdateret sin viden om Mellemøsten.

Medlem af:
Udenrigspolitisk Selskab, København, Danmark
Middle East Institute (MEI), Washington D.C., USA
Dansk Forfatterforening, Danmark.

Tilbyder også:

Foredrag
Anna Eckhoff fortæller i foredraget om sin personlige og professionelle baggrund i Danmark. Hun fortæller, hvilken betydning hendes sporskifte havde for hendes familie, og hvilke udfordringer hun oplevede, da hun skiftede karriere for at kunne få tilfredsstillet sine drømme om et spændende og eventyrligt liv. Hun fik et indgående kendskab til Mellemøstens historie og politiske udfordringer, som hun fortæller om i foredraget. Hun har bl.a. oplevet konsekvenserne af den russiske invasion af republikken Tjetjenien, den amerikanske invasion i Afghanistan og Irak, det arabiske forår i Libyen og Tunesien, den palæstinensiske/israelske konflikt og borgerkrigen i Sudan.

Anna Eckhoff har holdt mere end 170 foredrag om bogen i Danmark, Sverige og USA og har været på bogturne i USA med sin forlægger. Anna Eckhoff deltager også i læsekredse, hvor hendes bog bliver diskuteret. Hendes bog er indstillet til at være månedens bog i marts 2024 i verdens førende organisation for journalister The National Press Club i Washington D.C. i USA. Bogen har været månedens bog i Forfatterforeningen i juni 2023.

“Anna has led a fascinating life. She was impressive, effective and charming. Host asked poignant questions and made the talk more personal, not just a prepared lecture.” - IDA (Ingeniørforeningen i Danmark)

”Både under chatten og bagefter var der nogle meget begejstrede kommentarer. Det var en absolut succes” - Rotary, Aarhus SV

“Det (Annas oplæg) var fantastisk, godt præsenteret og meget berigende. Alle jeg har talt med bagefter var også begejstrede” - Blixen Klub, Rudersdal

Kontaktoplysninger:

Adresse: Magnolievangen 56, 3450 Allerød Land: Denmark Tlf: 4526901708 Mobil: 4526901708 E-mail: Klik for at se e-mail

Medlem Af:

Faglitterære gruppe

Online Referencer:

Besøg mig på:

Forlag: Linje H Udgivelsesår: 2022

Sporskifte et liv i verdens brændpunkter

Allerede som barn drømmer Anna Eckhoff om spænding og eventyr. Først over 40 år senere udlever hun barndomsdrømmen om at kombinere spænding med rejser. Inden da har hun nået at opfylde en anden drøm – at blive gift og få mange børn.

Som 56-årig skifter Anna Eckhoff den trygge tilværelse i Allerød ud med krævende opgaver i krigszoner, hvor hun bliver udstationeret første gang. Og selvom der er mange udfordringer ved at ændre livsstil så sent i livet, er Anna Eckhoff aldrig i tvivl – det er i verdens brændpunkter, hun hører til.

I løbet af de næste 15 år er Anna Eckhoff udstationeret i 10 forskellige lande, blandt andet Irak, Sudan, Palæstina, Afghanistan, Libyen og Rusland. Her møder hun et væld af internationale medarbejdere og lokale – et liv med både givende og opslidende relationer, der indimellem får hende til at føle, hun er deltager i Robinson Ekspeditionen. Anna Eckhoff får arbejde i både ngo-, EU- og FN-regi og oplever de vidt forskellige interesser, der styrer verdens gang.

Som 71-årig vender hun hjem til sine 6 børn og 12 børnebørn i Danmark, men opdager, at hun fortsat gerne vil arbejde. Og at en del af hende stadig længes ud …

SPORSKIFTE – ET LIV I VERDENS BRÆNDPUNKTER er Anna Eckhoffs personlige fortælling om at turde gå efter sine drømme, selvom omgivelserne ryster på hovedet ad en, og om den udvikling, hun gennemgår i verdens brændpunkter.

★★★★★
Anna Eckhoff viser os fascinerede og ofte nervepirrende sider af at arbejde som udsendt i internationale humanitære missioner og skjuler heller ikke udfordringer og uundgåelige bump på vejen i samarbejdet med kolleger. (…) Hele vejen igennem mærker man tydeligt Anna Eckhoffs stemme. Fremragende.
Frode Z. Olsen
Medlem, Dansk Forfatterforenings Skønlitterære Styrelse