Nanna Kalkar

Sidst opdateret: 7. juni 2024
Nanna Kalkar

Beskrivelse:

Oversætter moderne islandsk skønlitteratur, nonfiktion, børne-/ungdomsbøger, dramatik, lyrik, krimi, spænding m.m.
Oversætter herudover moderne svensk skønlitteratur.
Har arbejdet som litterær oversætter siden 2011 og oversat flere end 40 værker fra islandsk.
Medredaktør på oversættelsestidsskriftet Babelfisken 2018-22.
Modtager af Statens Kunstfonds arbejdslegat.

Medlem af Dansk Forfatterforening/Dansk Oversætterforbund siden 2015.

Nærmere oplysninger findes på LinkedIn: https://www.linkedin.com/pub/nanna-kalkar/29/181/b05

Tilbyder også:

Foredrag om den islandske oldtidsdigtning, islændingesagaer og nordisk mytologi. Desuden tilbyder jeg også foredrag om moderne islandsk litteratur og om kunsten at oversætte.

Kontaktoplysninger:

Adresse: 6700 Esbjerg Land: Danmark E-mail: Klik for at se e-mail

Medlem Af:

Dansk Oversætterforbund, Aarhusgruppen

Oversætter fra:

Islandsk, Svensk

Oversætter til:

Dansk

Besøg mig på:

Forlag: Forlaget Klim Udgivelsesår: 2020

Andri Snær Magnason: TIDEN OG VANDET (nomineret til Nordisk Råds litteraturpris 2021)

Andri Snær Magnasons storslåede værk TIDEN OG VANDET beskæftiger sig med klimaændringerne og vores forbrugs og livsstils indflydelse på Jordens fremtid. Bogen tager udgangspunkt i en personlig fortælling, men breder sig ud til at omfatte alle mennesker, til alle tider, alle steder ved bl.a. at dykke ned i mytologien og de urfortællinger, vi mennesker altid har udvekslet i et forsøg på at tolke og forstå verden omkring os.
Det er velskrevet og indsigtsfuldt og dybt rørende, fordi Magnason på suveræn vis forstår at trænge ind bag statistikkerne og afsløre, hvordan det egentlig står til med vores planet, og han gør det på en måde, som ikke efterlader nogen uberørt.
NOMINERET TIL NORDISK RÅDS LITTERATURPRIS 2021.