Michael Svennevig

Foto: Louise Windfeldt

Beskrivelse:

Forfatter og dramatiker.

Jeg har skrevet 5 romaner, 11 portrætsamtalebøger - og 25 teaterstykker, hvoraf monologen "Bag de blå bjerge", udkom i bogform i 2011 og "Teater i Træstubben" i 2014. Har bidraget til 3 antologier og oversat en digtsamling.
Etablerede Forlaget Epigraf og fungerede som redaktør og forlægger i årene 2008-2019. Det blev til udgivelse af såvel egne som andes værker - i alt knap 30 udgivelser fordelt på skøn- og faglitteratur samt lyrik. Boglanceringerne skete i forbindelse med de årlige festivaler i august.

Mine to første romaner "Lyspletter"(2002) og "I forlængelse af koens horn"(2004) lanceredes i Rundetårn som bearbejdede musikalske fortællinger.

Romanen "Ørkendrømme" (2008) lanceredes med "Ørkenshow" på Teatret ved Sorte Hest.

"Hegn", en teaterforestilling om en irakisk, kurdisk digter –og afvist asylansøger, kom op på Teatret ved Sorte Hest i juni 2008 og blev bestemmende for mit videre flygtninge-engagement.

Antologien "Gammelbogen I" (2010) "Gammelbogen II" (2014) blev begge fulgt til dørs med Gammelfestivaler på henholdsvis Vesterbro og Frederiksberg. Derimellem udkom romanen "Giv mig liv" (2011) om at være fanget imellem hemmeligheder, men også om en bortadopteret søster og mødet med hende 30 år senere. Opført som teaterforestilling samme år i Apostelkirken på Vesterbro.

I 2014 udkom romanen "Persiske ørne" skrevet sammen med Sam Nik. Teaterversionen opførtes samme efterår i Vesterbro Naturværksted.

Siden 2011 har jeg lavet portrætsamtalebøger. Det startede med en samtale med skuespillerinden Vera Gebuhr til "Gammelbogen I" (2010) og resulterede i den første portrætsamtalebog "Drømme og visioner, portrætsamtaler om at ville og kunne" (2011), hvor jeg satte en lang række kunstnere stævne. Efterfølgeren "Ude på kanten, portrætsamtaler om at turde" (2014) handlede om at satse sig selv. Det fortsatte med "Med og uden smykker" (2016). I 2017 udkom "Ja tak, til kaffe" og "Et menneske bliver først til, når det fortælles". "Billeder af liv" udkom i 2018 - og var samtidig 3. og sidste del af en triologi bestående af samtaler & digte. Seneste er udgivelsen: "Livets gang i HF Prøvekluden" (2019) - en bog om grønt liv og fællesskab.

Fra 2007 har jeg stået for de udendørs litterære havefester i Dansk PENs regi.
I 2008 blev det udvidet til en decideret festival.
Den seneste festival hed "KÆRLIGHED? Festival om drømme og fællesskab "- og var den 16. festival. Men festivalerne fortsætter i år for 17. år, hvor overskriften er:
VERDEN ER FULD AF VEJE
Festival om drømme og portrætter
3, -14. august 2024
5 bydele med 100 kunstnere.

Modtog Drassows hæderslegat af Dansk Forfatterforening i 2012.

Kontaktoplysninger:

Adresse: Viborggade 30, 5. tv., 2100 København Ø Land: Danmark E-mail: Klik for at se e-mail

Medlem Af:

De skønlitterære

Online Referencer:

Besøg mig på:

Forlag: Epigraf Udgivelsesår: 2011

Bag de blå bjerge

En monolog om glæde, overlevelse og Kulturrevolution

Aihua Yan møder jeg første gang i februar 2010. Gennem bearbejdelsen af hendes fortid hos RCT (Rehabiliterings- og Forskningscentret for Torturofre) er hun blevet anbefalet at nedskrive sin historie, og det er det som hun beder mig hjælpe sig med. Aihua vil gerne have mig til at skildre ikke mindst hendes opvækst under kulturrevolutionen i 1966-76. Aihua Yan kom hertil som politisk flygtning i 1990 og blev dansk statsborger 9 år efter. Hun er uddannet civilingeniør, er for nylig blevet 50 år og har to sønner på henholdsvis 14 og 24 år. Samtalerne resulterede i monologen Bag de blå bjerge, der får urpremiere på Verdens Mindste Teater i København i Ulla Koppels instruktion den 30. oktober 2011. Det er en skildring af et menneske der ved, at alting har sin pris. Ikke mindst demokratiet. Det er en fortælling om, hvad systemer kan gøre ved et menneske. Det er et blik på en fremmed kultur, men også på vores egen. Som hun siger i monologen, er hun heldig, for "...jeg var en af dem, der overlevede".

Udgivelsen rummer også en samtale mellem Aihua Yan og dramatikeren Michael Svennevig. Med et efterord af Linda Nordin, psykolog ved RCT, København.

Bogforsidens illustrator: Jan Pêt Khorto

Aihua1

Bogen udkom i forbindelse med Menneskefestival om drømme og visioner fra den 11.-14. august 2011.

Uddrag fra teaterteksten blev fremført af skuespilleren Elisabeth von Rosen på udgivelsesdagen i Apostelkirken, Kbh. V., hvor der også var en samtale mellem Aihua Yan og Michael Svennevig.

Se  festivalfolder:  “Aihua Yan (Kina) fortæller om sin opvækst under Kulturevolutionen. Skuespilleren Elisabeth von Rosen fremfører uddrag fra monologen ”Bag de blå bjerge” af Michael Svennevig, der bygger på Aihua Yans liv.”

Introduktion til udgivelsesarrangement i Apostelkirken, fredag den 12.8.2011

“BAG DE BLA BJERGE” blev ur-opført på Verdens Mindste Teater 30. oltober 2011. Se teatrets pressemeddelelse og sæsonbrochure. Medvirkende:Elisabeth von Rosen. Instruktion: Ulla Koppel.

Læs uddrag af teksten

Lektørudtalelse – Bag de blå bjerge –

—————————————–

Efter den sidste forestilling.

——————————————

Rehabiliterings- og Forskningscentret for Torturofre (RCT – nu DIGNITY) arrangerede en lukket ekstraforestilling af forestillingen på LIVA 2.

Åben ekstraforestilling på Ryttergården i Brønshøj med efterfølgende samtale/debat med Aihua Yan og Linda Nordin (RCT).  Presseklip.

Forestillingen kunne også opleves i uddrag på Folkemødet på Bornholm den 14.6.2013.