Malene Bendix

Sidst opdateret: 2. august 2023
Malene Bendix

Hej

Mit navn er Malene Bendix. Jeg er uddannet biolog fra Aarhus Universitet og fik for mange år siden Tillægsuddannelsen fra Danmarks Journalisthøjskole og et kursus i radiodokumentar på DR´s Montagegruppe oven i det naturfaglige. Gennem tiden har jeg skrevet og fået udgivet en del faglitteratur for børn, unge og voksne om natur, klima, udeskole - og enkelte skønlitterære børnehistorier og digte. Ud over det har jeg skrevet kilometervis af tekst til skoven-i-skolen.dk, clio.dk, nationalparkskjoldungernesland.dk mv. Se listen nedenfor.

Jeg er glad for at skrive det meste, for at formidle det svære på en let og sjov måde - og stiller gerne op med hjælp, hvis nogen har behov.

Mange hilsner

Malene

Kontakt: [email protected]

Kontaktoplysninger:

Adresse: Tølløsevej 25, 4330 Hvalsø Land: Danmark Tlf: 26716382 E-mail: Klik for at se e-mail

Faglitterære gruppe, BU-gruppen, Læremiddelgruppen

Udgivelser

På opdagelse i vores natur. Tekst: Malene Bendix. Illustrationer: Eva Wulff. Friluftsrådet i 2020 i 40.000 eksemplarer.

Bliv Skjoldunge. En lærervejledning om Bliv Skjoldunge ekspeditionernes didaktik og praktik. Tekst: Malene Bendix, Karen Barfod og Dorrit Hansen. Nationalpark Skjoldungernes Land i 2021 i 1200 eksemplarer.

Underværk. Tekst. Malene Bendix. Illustrationer: Tea Bendix. Dansklærerforeningens Forlag 2015.

Genplant Planeten. Træets kredsløb og klimaet. Tekst: Malene Bendix. Illustrationer: Eva Wulff. Skoven i Skolen 2015.

Udeskole – viden i virkeligheden. Tekst: Malene Bendix og Karen Barfod. Skoven i Skolen og Via University College 2015.

Historien om papir, træer og tryk. Tekst: Malene Bendix. Illustrationer: Eva Wulff. Skoven i Skolen og Grafisk Arbejdsgiverforening 2012 i 20.000 eksemplarer.

Klimamaskinen. Tekst: Thorstein Thomsen, Malene Bendix, Stephan Springborg, Eva Skytte. Naturstyrelsen, Dansk Skovforening og Skoven i Skolen 2009.

Skovens træer. Tekst: Thorstein Thomsen, Malene Bendix, Stephan Springborg, Eva Skytte. Udgivelse: Skov- og Naturstyrelsen, Dansk Skovforening og Skoven i Skolen 2003.

+ flere Skovens Dag hæfter fra 2000 til 2010.

Børn og Træer – Lærervejledning. Tekst: Malene Bendix. Illustrationer: Eva Wulff. Alinea, 2006.

Børn og Træer – Elevbøger for 1. – 3. klasse og elevbog for 4. – 6. klasse. Tekst: Malene Bendix, Arne Bjerrum og … Illustrationer: Eva Wulf. Alinea 2005.

Slip dem ud. En lærervejledning om udeskole og naturklasser. Tekst: Malene Bendix og Henrik Gretoft. Københavns Kommune og Skoven i Skolen 2003.

Krible krable. Tekst: Malene Bendix. Illustrationer: Eva Wulff. Dansklærerforeningens Forlag 2001.

Edderkoppen. Tekst: Malene Bendix. Dansklærerforeningens Forlag 2001.

Mariehønen. Tekst: Malene Bendix. Dansklærerforeningens Forlag 2001.

Humlebien. Tekst: Malene Bendix. Illustrationer: Eva Wulff. Dansklærerforeningens Forlag 2001.

Sommerfuglen. Tekst: Malene Bendix. Dansklærerforeningens Forlag 2001.

Radiointerview: Teknik og Taktik. Tekst: Kathrine Østlund Jacobsen og Malene Bendix. Illustrationer: Gunhild Rød. Danmarks Radios forlag 2000. Bog og CD.

I skoven. Tekst: Malene Bendix. Dansklærerforeningens Forlag 2000.

Dådyret. Tekst: Malene Bendix. Dansklærerforeningens Forlag 2000.

Pindsvinet. Tekst: Malene Bendix. Dansklærerforeningens Forlag 2000.

Bøgetræet. Tekst: Malene Bendix. Dansklærerforeningens Forlag 2000.

Egetræet. Tekst: Malene Bendix. Dansklærerforeningens Forlag 2000.

Blomsterrim. Tekst: Malene Bendix. Illustrationer: Gunhild Rød. Dansklærerforeningens Forlag 2000.

Planter du kan spise. Tekst: Malene Bendix. Illustrationer: Tea Bendix. Dansklærerforeningens Forlag 2000.

Soldug. Tekst: Malene Bendix. Dansklærerforeningens Forlag 2000.

Morild. Tekst: Malene Bendix. Illustrationer: Tea Bendix. Dansklærerforeningens Forlag 2000.

Regnormen. Tekst: Malene Bendix. Dansklærerforeningens Forlag 2000.

Billeder i øret – en lærerbog om lydfortællinger. Tekst: Malene Bendix og Kathrine Østlund Jacobsen. Illustrationer: Gunhild Rød. Dansklærerforeningens Forlag 1999. Bog og CD.

Flammemennesket. Radiomontage om Ovartachi. Danmarks Radio 1997.

Drømmen om John. Radiomontage om kvinde som forelsker sig i mand på dødsgang. Danmarks Radio 196. Repræsenterer Danmarks Radio ved Prix Italia 1997.

Mens vi venter. Radiomontage om B&W´s lukning. Danmarks Radio 1996.

Pigen og krigerguden. Radiomontage om nyreligiøs heavypige. Danmarks Radio 1995. Repræsenterer Danmarks Radio ved Prix Futura i Basel 1995.

Internal gas transport in Typha latifolia L. and Typha angustifolia L. 1. Humidity-induced pressurization and convective throughflow • ARTICLE. Aquatic Botany, Volume 49, Issues 2-3, August 1994, Pages 75-89 Malene Bendix, Troels Tornbjerg and Hans Brix.

Internal gas transport in Typha latifolia L. and Typha angustifolia L. 2. Convective throughflow pathways and ecological significance • ARTICLE. Aquatic Botany, Volume 49, Issues 2-3, August 1994, Pages 91-105. Troels Tornberg, Malene Bendix and Hans Brix.