Mette Toft

Sidst opdateret: 6. januar 2024
Mette Toft

Beskrivelse:

Jeg er cand.mag. i japansk og dansk og har undervist seks år i japansk på Københavns og Aarhus Universitet og seks år i dansk som andetsprog på sprogskoler for voksne indvandrere.

Efter at have været en flittig kronikør i Information i midthalvfemserne, debuterede jeg i 1999 som forfatter med ABC-gådebogen 'Første bogstav er et A' (Forlaget Thorup). Et par år senere udviklede jeg – sideløbende med danskundervisningen og med mine kursister som forsøgskaniner – et ganske omfattende udtaleundervisningssystem, 'Vokalfesten' og 'Kaffeslabberas' (Akademisk Forlag, 2002). Men mit hovedværk indtil videre må vist være det lille vers 'Var der nogen, der sagde brilleabe?' For det er optaget i hele tre antologier.

I 2005 blev mit liv overtaget af to besværlige diagnoser på en gang: systemisk lupus erythematosus og duft- og kemikalieoverfølsomhed. De foreløbig 18 års erfaringer, studier og lærdom herfra er jeg nu klar til at omsætte til adskillige bøger.

Kontaktoplysninger:

Adresse: Brovangsvej 63, 3140 Ålsgårde Land: Danmark E-mail: Klik for at se e-mail

Medlem Af:

Faglitterære gruppe, BU-gruppen

Online Referencer:

Flere referencer:

Forlag: Forlaget Thorup Udgivelsesår: 1999

Første bogstav er et A

En ABC-gådebog med tekst af Mette Toft og illustrationer af Anne Mette Edeltoft.

Fra bagsideteksten:
Ideen med denne bog er at stimulere både små og større børns lyst til at gå på opdagelse i bogstavernes og ordenes verden.

Men'sker ka' gætte og tyde
billeder
bogstaver