Arne Walther Ipsen

Sidst opdateret: 6. april 2024
Arne Walther Ipsen

Beskrivelse:

Historie, fortællinger, skuespil og menneskers beretninger har optaget mig siden barndommen. Jeg er uddannet som journalist, og det var lykken at skifte fra dagspresse til en stor lokal ugeavis: Det Grønne Område i Lyngby-Taarbæk. Frilandsmuseet, teater og ældreområdet blev inspirerende stofområder.
Bogskriveriet begyndte med en bog om et "bysbarn", kgl. kammersanger Vilhelm Herold og hans fødeby Hasle. Derefter lokalhistoriske bøger om min fødeø Bornholm, skrevet sammen med en slægtning, forfatteren Eyvind L. Lind.
Siden er det blevet til en hel del bøger, enkelte skrevet sammen med andre, om topografi og folkeminder i Lyngby-Taarbæk, på Fortunen ved Dyrehaven og på Christianshavn. Desuden om Greves Nøddebo Præstegård og den jyske hedes oplevelsescentre.
Skriveriet handler i særlig grad om Bornholm. Den historiske og farverige landsdel vil altid ligge dybt i sindet!
Desuden holder jeg foredrag, primært i ældrekredse og sognegårde.
Genren er den dokumentariske fortælling. Og fællesskabet mellem fortællende bedsteforældre og børnebørn er blevet en rød tråd i arbejdet.

Kontaktoplysninger:

Adresse: Skydebane Allé 1, 2. tv, 3000 Helsingør Land: Danmark Mobil: 51700478 E-mail: Klik for at se e-mail

Medlem Af:

Faglitterære gruppe

Online Referencer:

Flere referencer:

Medlem af De faglitterære

Udgivelser

1979: “Sangeren fra Hasle. Folkebog om Vilhelm Herold og hans bornholmske barndomsby i 1870’erne”. (Bornholmerens forlag).

1983-1991 (sammen med Eyvind Lind): 6 bornholmshistoriske bøger. De to første udgivet af forlaget Junivers, de øvrige af Bornholmeren.

1995: (s.m. Kitter Malling): “Sorgenfri Slotspark”. (Greens Forlag).

1995 og -96: “Studenterkilden”. (Restaurant Studenterkilden).

1997: (s.m. med Flemming Thøgersen): “Court Helmer og Solby Scenen”. (Attika).

2000: “Tordenskiolds Gård”. (Dansk Forfatterforening).

“Fortunens eventyrverden. I Hostrups fodspor fra Regensen til Fortunen i 1845”. (Attika).

“Familien på Sandegård. Dokumentarisk historie fra Sandflugten mellem Rønne og Hasle”. (Bornholms Tidende).

2001: “Bâgarahorrinjs Âria” (Bagerdrengens eventyr), om Vilhelm Herold. På bornholmsk og med rigsdansk resumé. (KulturBornholm og Bornholms Tidende).

2003: “Et hus på Christianshavn. Historien om Strandgade 4 og 4 B og ejendommens beboere”. (Attika).

“Der var engang et sangkor”, om mine forældres livsværk. (Bornholms Tidende). (32 sider).

2005: (s.m. Annette Ipsen): “Dronningen, Lyngbypigen og Virumdrengen. Historisk-dokumentarisk fortælling om Frederiksdal ved Furesøen”. (Attika).

2007: (s.m. Annette Ipsen): “En park i London – og én i Lyngby”. (Attika). (36 sider).

2009: “Købmandsgaarden i Virum”. (Attika). (40 sider).

2010: (s.m. Kaj Elkrog): “Søllerød Scenen fra 1958 til 2008”. (Rudersdal Teater og Idons Forlag).

2011: “Den gode dronning i Lyngby”, om dronning Caroline Amalie”. (Siesta).

2013: “Landpostbudene – hverdagens gode budbringere”. (mellemgaard).

2014: “Vejen går til Greve – Virkelighedens Nøddebo Præstegaard”. (mellemgaard).

2015: “Et bornholmsk landsogn. Historisk og fortællende rundtur i Rutsker”. (Bornholms Tidende).

2016: “Goddag, allesammen. Radioens børnetimer og samfundet før TV-alderen”. (mellemgaard).

2018: “Alvor og livsglæde på heden”. (mellemgaard).

“Fiskerne i Hasleglansen. Minder om en bornholmsk bys fiskere og deres havn”. (mellemgaard).

2019: “Med morfar ved Kulkysten. En dokumentarisk bornholmsfortælling”. (mellemgaard).

2020: “Mormors Københavnshistorie. Et læsestykke med billeder for hele familien”. (mellemgaard).

2021: “Kongedatteren og smedefamilien. Dokumentarisk fortælling om Leonora Christina Ulfeldt og en bornholmsk familie”. (mellemgaard).

2022: “Teatertur med Hostrup. Fra København til Fortunen, Kokkedal og Espergærde med digterpræstens erindringer”. (mellemgaard).

2023: “Fiskerfamilien i Humlebæk. Dokumentarisk fortælling om krigsoplevelser i 1658-60”. (mellemgaard).

Endvidere:

Bidrag til “Vi ælsker Bakken” (1985) og Seniorgruppens “En dag i mit liv” og “Bag jerntæppet”. – Formidling, med mindeord, af min hustru, Annette Ipsens bog “Skuespillet I dette tegn. En døvelærers teaterstykke om døve” (mellemgaard, 2017). -Sekretær på Bjarne Håkanssons “Søllerød Scenen 1958-1983” (Søllerød Museum, 1992). – Forord til min far, Henry Ipsens erindringer: “Murer og musiker på Bornholm” (Danmarks Folkeminder, 1999). – “Kirkespil gennem 40 år” (Særtryk af Søllerødbogen 2011). – Historiske kapitler i Ingrid Oldenburgs “Min oldefars købmandsgård” (mellemgaard, 2015) og “Landboliv i Undløse” (mellemgaard, 2018). – Bidrag til Fynbogen 2020, 2021 og 2023 (mellemgaard). – Bidrag til “70 erindringsglimt fra Russertiden på Bornholm” (Hakon Holm Grafisk, 2022).