Helle Bertram

Sidst opdateret: 6. december 2023
Helle Bertram

Beskrivelse:

Helle Bertram debuterede som skønlitterær forfatter i april 2020 med KORT, der er en række kortprosatekster på hver 800 ord (flash fiction). Forlag Datja Productions, grafisk design af Mette Glyholt. Bogen kom i 2. oplag samme år.

I 2021 udkom SPOR, der en en række essays om at gå og den mentale rejse, der sker undervejs. Sydhav Forlag, grafisk design Mette Glyholt.

I 2022 udkom DÉR, JEG ER, der er 12 portrætter af steder i Danmark og de mennesker, der bor der. Bogen er blevet til gennem 12 litterære saloner rundt om i Danmark med samtaler med publikum om netop deres sted. DÈR, JEG ER blev lanceret sammen med kunstfotograf Carina Jo Sivager på ORDkraft 2022. I 2022 og 2023 blev bogen præsenteret med litterære saloner samme steder, som teksterne kommer fra: Vejringe (Falster), Magleby (Møn), Skælskør, Aalborg, Hejls (Kolding), Svaneke, Nykøbing Falster, Fejø, Alken (Skanderborg), Tranekær (Langeland), Gedser, Gamborg (Middelfart). Projektet er støttet af Statens Kunstfond.

I 2023 udkom Never give up - historien om Hassan Torabi. Bogen er skrevet i samarbejde med journalist David Arnholm. Udkom i 2. oplag samme år.
Bogen vandt New Sky Award 2023, december 2023 i Kasakhstan.
Hassan Torabi er tidligere portrætteret i serien Hassans Hænder på DR2 i 2018. Fotos: Helene Hennings. Grafisk design: Mette Glyholt. Bogen er udgivet i 2. oplag, 2023.

Helle Bertram har desuden skrevet en bog om kommunikation; Troværdighed kommer indefra, der udkom på Handelshøjskolens forlag i maj 2015.

Hun virker som kulturanmelder ved Lolland-Falsters Folketidende (siden 2003). Hun har desuden skrevet en lang række forfatterportrætter til forfatterweb.dk.

Cand.mag i Nordisk sprog og litteratur, SDU, 1998
Cert business coach, Manning 2006
Chefkonsulent, DTU, 2019.
Gladiators forfatterskole v Hans Otto Jørgensen i 2020 og 2021.

Læs mere her; www.hellebertram.dk

Foto: Carina Jo Sivager

Kontaktoplysninger:

Adresse: Søndergade 24, 4850 Stubbekøbing, 4850 Stubbekøbing
Søndergade
Land: Danmark Tlf: 21193717 Mobil: 21193717 E-mail: Klik for at se e-mail CVR: 29285225

Medlem Af:

De skønlitterære

Online Referencer:

Flere referencer:

Skriveophold i Huset i Grønnegade, Stubbekøbing. Få 20% rabat som medlem af Dansk forfatterforening. Se mere her https://www.airbnb.dk/hosting/listings/editor/19520582/details/photo-tour

Besøg mig på:

Forlag: Bertram Kommunikation Udgivelsesår: 2023

Never give up – historien om Hassan Torabi

Da Hassan Torabi kom til Danmark som flygtning fra Iran, blev han hurtigt den lokale brydeklubs store håb. Da han stillede op i Danmarks første realityshow, Robinson Ekspeditionen, blev han kendt i hele landet som den varme og hjælpsomme mand, der medbragte et foto af sin indiske guru. Og da DR2 bragte dokumentarudsendelsen ”Hassans Hænder”, blev han kendt som ham, der kan give syge nyt håb. Nu fortæller han om sit liv. Om at være et stille og indadvendt barn, der voksede op i et land med revolution og henrettelser. Om flugten og mødet med danskernes skepsis over for en mand med mørkt hår og accent. Og om sit arbejde med nogle af verdens største idrætsstjerner og en rejse til Indien, der ændrede hans liv.

Never give up - historien om Hassan Torabi er også en række portrætter af de mennesker, der på egen krop har oplevet, hvordan Hassan har spillet en afgørende rolle i deres liv og givet håb, når ingen andre kunne.