Anne Hedeager Krag

Sidst opdateret: 10. januar 2022
Anne Hedeager Krag

Seniorforsker og mag.art. i forhistorisk arkæologi ved Aarhus Universitet i 1988. Har i en årrække arbejdet særligt med tekstiler af uld, hør og silke fra Middelhavsområdet i danske samlinger. Dansk Forfatterforening: Formand for kursusudvalget og medlem af F-Styrelsen. Medlem af CIETA, Center for international tekstilforskning. Medlem af forskergruppen ’Textiles from the Nile Valley’, sekretær i Den Danske Nationalkomité for Byzantinske Studier, Københavns Universitet, som hører under AIEB, Association Internationale des Ètudes Byzantines.
medlem af styregruppen for textilnet.dk. og medlem af Selskabet for Kirkelig Kunst.

Kontakt Oplysninger:

Adresse: Dronningens Tværgade 41, 4, 1302 København K Land: Danmark Mobil: 29663114 E-mail: Klik for at se e-mail

Faglitterære gruppe

Udgivelser

BOGUDGIVELSER og artikler i udvalg

2021: Textiles from Egypt’s first millennium AD in Danish museums collections. I: (ed. Antoine De Moor, Cäcilia Fluck, Petra Linscheid): Explorers, First Collectors and Traders of Textiles from Egypt of the 1st. millennium AD. Hannibals Books, Belgium, pp. 60-73.

2020: Dragt, magt og mennesker – silkefund fra Danmarks vikingetid. i: (red.: Iben Skibsted Klæsøe og Benny Staal et al. ), Glimt fra vikingetiden. Udgivet af Danske Amatørarkæologer, DAA, s. 204-211.

2019: The caftan: fashion across the Silk Roads. ((ed) Susan Whitfield): People, Cultures, Landscapes. Silk Roads. Thames & Hudson, 112-117

2019: Oriental and Byzantine silks in St. Cnut’s reliquary shrine. ((ed). Steffen Hope, Mikael Manøe Bjerregaard, Anne Hedeager Krag & Mads Runge), Odense Bys Museer, 42-49

2018: Byzantine and Oriental Silks in Denmark, 800-1200. ((ed). Robin Netherton and Gale R. Owen-Crocker) Medieval Clothing and Textiles 14, The Boydell Press, Suffolk, 37-60

2017: Tekstilerne i krypten: byzantinsk og orientalsk silke. (red. Mads Runge og Jesper Hansen): Knuds Odense – vikingernes by, forlaget Odense Bys Museer, 78-83

2017: Byzantine and Oriental silks from a Royal Shrine in Denmark AD 1100                                                                               Textile Society of America Symposium Proceeding. DigitalCommons@University of Nebraska – Lincoln

2016: Farvede tekstiler i Danmark. 1000-1200 e.Kr. I: Dragtjournalen 14 (red) Kirsten Rykind-Eriksen, ss. 18-24.

2015: Festskrift til Karsten Fledelius. Det talende levende menneske. (red). Kim Frederichsen & Anne Hedeager Krag. Forlaget Rhodos. Heri artikel: Arven fra det kristne Egypten: Koptiske tekstiler i danske samlinger. Pp. 122-129.

2014: Storfyrstinde Olga i Eksil.  Af Karsten Fledelius, Kim Frederichsen og Anne Hedeager Krag. Poul Kristensens Forlag.

2012: Symbols of Power in Viking Age Dress in Denmark. I: Endyesthai (To dress): Historical, Sociological and Methodological Approaches. Conference Proceedings, Athens, 2010, pp. 19-24.

2011: Ørnetæppet og andre silkefund fra Knud den Helliges helgenskrin i Odense Domkirke

/The Eagle Silk and other silks in the shrine of St. Canute in Odense Cathedral. Poul Kristensens Forlag.

2010: Arven fra Byzans, red. Øystein Hjort. Tidsskriftet SFINX (i redaktionsgruppen: Karsten Fledelius, Øystein Hjort, Iben Skibsted Klæsøe og Anne Hedeager Krag).

2009: Oriental Influences in The Danish Viking Age: Kaftan and Belt with Pouch. (ed): E. Anderson Strand, M. Gleba, U. Mannering, C. Munkholt and M. Ringgaard: North European Symposium for Archaeological Textiles X, Oxbow Books, Ancient Textiles Series Vol.5,113-116.

2007: Christian Influences and Symbols of Power in Textiles from Viking Age Denmark. Christian influence from the Continent.  (ed) C. Gillis and M.-L. B. Nosch: Ancient Textiles. Production, Craft and Society. Oxbow Books, Oxford, pp. 237-243.

2003: Dragt og Magt red. Anne Hedeager Krag, Museum Tusculanums Forlag, Københavns Universitet.

1999: Fränkisch-Byzantinische Trachteinflüsse in drei Dänischen Grabfunden des 10 Jahrhunderts. Archäologisches Korrespondenzblatt, Mainz, pp. 425-444.

1994: Grøn, Ole, Anne Hedeager Krag og Pia Bennike: Vikingetidsgravpladser på Langeland.

Meddelelser fra Langelands Museum, Rudkøbing.

Samt en del artikler i tidsskrifterne SFINX og SKALK, senest i SFINX 1/2017 og kronikker i Politiken og Kristeligt Dagblad.