Hans-Erik Rasmussen

Hans-Erik Rasmussen

Beskrivelse:

POET, FORFATTER, BILLEDMAGER.

Mag.scient. i Antropologi fra Københavns Universitet med hovedvægt på grønlandske og arktiske forhold; socialrådgiver.

Gennem 20 år antropologisk og samfundsvidenskabelig forskning i Grønland, Norge, Frankrig, Canada. Støtte til videnskabeligt arbejde fra flere danske, grønlandske og nordiske forskningsråd. Forskningen er publiceret i en lang række danske og udenlandske publikationer.

Bidrog desuden som fotograf ved designet af pladeomslag for nogle af de tidligste grønlandske rock- og folkemusikudgivelser på pladeselskabet ULO.

Repræsenteret med dokumentarfotos på Nationalmusset, København samt på Det grønlandske Landsarkiv, Nuuk.

1988-1990 medlem af redaktionen på tidsskriftet Jordens Folk - Etnografisk Revy. I 1990 som ansvarshavende redaktør på tidsskriftet.

Gik på pension i 2010 efter 12 år som lektor i samfundsvidenskab på Socialrådgiveruddannelserne, Professionshøjskolen Metropol, Kbh.
Seneste faglitterære udgivelse sammen med lektor Ruth Borrits: "Opsøgende gadeplansarbejde med unge", Hans Reitzels Forlag, 2012.

Mindeord ved forfatteren Vagn Lundbyes død, Politiken 31. august 2016.

Medlem af Styregruppen for Lyrik, Dansk Forfatterforening, 2023-

STØTTE TIL KUNSTNERISK PUBLICERING:
NunaFonden, Nuuk, Grønland, 2016.
Veluxfonden, Søborg, 2016.

DIGTOPLÆSNINGER:
Brødremenigheden, Christiansfeld, November 2017.
Boghandelen "Ræven og Pindsvinet", Kbh.V, i et dobbeltarrangement med free-jazzmusikerne Lotte Anker (sax), Claus Bøje (trommer), Peter Friis Nielsen (bas), december 2017.
Lyrikgruppen, Dansk Forfatterforening, oktober 2018.
Oplæsning af digtene "Pukkelhvalens sang" og "Bab Bellarj" (arabisk: "Storke-porten") i Københavns Domkirke ved Tulle Irene Koefoeds bisættelse 12. marts 2020.
Oplæsning af "Den Porøse Poet og Snespurven" i et arrangement i Atuagkat Boghandel, Nuuk, Grønland, september 2020.
Digtoplæsning på Dansk Forfatterforenings stand, Bogmessen, Bella Centret 2023.

LEGATOPHOLD:
Det Danske Forfatter- og Oversættercenter, Hald Hovedgaard i 2017 og 2018.

KUNSTNERISK PRODUKTION:
"Realistiske kollager"
Diasserie med Københavnske murfragmenter. (1988).

"Inusuk II"
Projekt til kunstinstallation i de grønlandske fjelde. (2018).

"Rosenfuglene"
Tekst- og billedværk (2018).
Også fransksproget version: "OISEAUX-ROSES" (2019).

"Mindes du Havet? En høflig påmindelse om den forestående katastrofe".
Projekt til videoinstallation. (2019. 2.rev.udg.2020).

"Til forsvar for skyerne. Digte om Tilsynekomsten". Digtsamling. (2019. 2.rev.udg. 2020).

"Malabar havet". Korte digte fra Sydindien. (2019).

"Den dybe kærlighed. Hommage à HOKUSAI". Billedserie. (2019).

Under udarbejdelse: "Stenens duft", digtsamling. (2024-).

Repræsenteret med 2 fotos + et digt på den nationale poesifestival "Le Printemps des Poètes", Mougins, Frankrig, marts 2018.

Repræsenteret med melodien "Efter Alt Dette/Après Tout Cela" ved den nationale poesifestival "Le Printemps des Poètes", Grasse, Frankrig, marts 2019.

Repræsenteret med digtene "Fragment bleu, puis pourpre" ("Blåt fragment, derefter violet") med tilhørende foto, samt digtet "Le bruit léger de cette rencontre" ("Den lette lyd af dette møde") samt tilhørende foto i det franske internetmagasin "Mesvoisins.fr.Le Magazine", 2020.

Publicerer løbende billeddigte+tekster på Instagram:
herasmussen2006

Bor og arbejder på Frederiksberg og i Nice, Frankrig.

Kontaktoplysninger:

Adresse: Vodroffsvej 4c, lejl. 10, 1900 Frederiksberg C Land: Danmark E-mail: Klik for at se e-mail

Medlem Af:

Lyrikere

Online Referencer:

Flere referencer:

Instagram: herasmussen2006

Udgivelser

Andre projekter

Lavet i:

“Den Porøse Poet og Snespurven”, Digte,  Forlaget Atuagkat, Nuuk, 2016. ISBN 978-87-92554-88-8.