Anne Leonora Blaakilde

Sidst opdateret: 30. januar 2021
Anne Leonora Blaakilde

Kulturforsker og fagforfatter med speciale i alder, alderdom, aldring. Har skrevet om emnet siden 1993, bl.a. Den store fortælling om alderdommen (Munksgaard 1999) og Livet skal leves forlæns, baglæns og sidelæns (Gyldendal 2005).
Tjek min hjemmeside: blaakildes.net eller find mig på academia.edu, hvor mange af mine tekster kan hentes fra.

Kontaktoplysninger:

Adresse: Classensvej 5, 2 , 3360 Liseleje Land: Danmark E-mail: Klik for at se e-mail

Faglitterære gruppe

Forlag: Skriftserien fra Gerontologisk Institut nr. 13. Udgivelsesår: 2007

Når pensionister flytter hjemmefra. Ressourcer og risici ved migration i det moderne ældreliv. (Red. Anne Leonora Blaakilde)

Pensionister i dagens Danmark er forskellige og har forskellige muligheder. Mange af dem har dog et godt helbred, en god økonomi og appetit på livet. Ved pensioneringen bliver deres liv frisat, og mange får lyst til og mulighed for at udleve deres drømme, fx om at migrere til nye steder med høj attraktionsværdi. Flere og flere kaster sig ud i nye eventyr: De flytter i sommerhus, til udlandet, eller tilbringer en stor del af året i en campingvogn.
Hvad kan vi lære af dem, der allerede har gjort det?

Har man fx samme adgang til sundhedsvæsenets ydelser, som hvis man boede på sin gamle bopæl? Hvad sker der, hvis man mister forbindelse til gamle netværk og fællesskaber, som måske kunne have været en hjælp og støtte, når og hvis man engang får brug for hjælp?
Er der større risiko for at blive ensom, hvis man bryder op fra de gamle fællesskaber for at udvikle nye i en sen fase af livet? Eller er det omvendt en livsbekræftende handling, som giver energi og masser af nye venner og impulser? Hvad betyder flytningen for de pensionister, som fører drømmene ud i livet - for deres sociale liv, for deres helbred og for deres alderdom?