Pia Deleuran

Sidst opdateret: 9. januar 2024
Pia Deleuran
Foto fra exchange-arrangement i Cape Town

Som advokat og mediator har jeg i mange år arbejdet med og skrevet om konflikthåndtering. Nu pensioneret og bestalling deponeret. I samarbejde med kolleger og netværk har jeg i forskellige udgivelser sat fokus på forhold, der kan øge forståelsen af de konflikter, som opstår i forskellige sammenhænge. Grundlagsforhold som køn, kultur og juraens natur, med de styrker og svagheder, som består, er omdrejningspunkterne. En tydeliggørelse af den alternative og avancerede konfliktløsnings betydning og potentiale, og det juridiske systems centrale rolle i et demokrati, er vigtige udgangspunkter i mit forfatterskab ligesom ligeværdsbetragtninger er det.

Kontaktoplysninger:

Adresse: Peter Bangs Vej 21, 2000 Frederiksberg Land: Danmark Mobil: 30246803 E-mail: Klik for at se e-mail

Faglitterære gruppe, Lyrikere, Kvindelige Forfattere

Forlag: Forum Udgivelsesår: 2000

Det første bind – fra pige til kvinde

Bogen er skabt i regi af Den fortællende Karavane, og udgivet i 2000 af forlaget Forum.

Kvinder skal kende deres køn, deres værd og vedstå deres biologiske cyklus. Det er forudsætningen for at komme videre i kønsdebatten. Og hvad er mere kvindeligt end fænomenet menstruation ?

I "Det første bind" fortæller 28 kvinder i alderen 12 til 82 om første gang de fik menstruation. De beskriver udviklingen fra pige til kvinde på en underholdende og eftertænksom måde, og man fristes efter læsningen til at spørge, om piger og kvinder stadig er fremmede overfor deres eget køn, eller om udviklingen har medført større åbenhed.

Hver beretning indledes med et billede, som sammen med teksterne og det store tidsmæssige spænd giver et fint kulturhistorisk rids af det 20. århundredes kønsopfattelse.