Birgitte Bregnedal

Sidst opdateret: 15. september 2021
Birgitte Bregnedal

Beskrivelse:

Forfatter til 'Pigen med sherifstjernen' (2021), min første roman for voksne, der har fået en flot modtagelse og anbefales til læsekredse på bibliotekerne. En gribende og barsk historie oplevet gennem en lille piges bevidsthed.

Forfatter til over 25 bøger for børn, en del af dem i succesfulde serier, hvor der fortsat udkommer nye bind. Nærvær, venskab og forståelse for andre er nogle af nøgleordene i mine børnebøger, som også giver stof til eftertanke hos højtlæsende forældre.

Det hele startede i 2013, da min novelle 'Den nye træner' blev prisbelønnet ved kulturministeriets Drengelitteraturpris. I 2015 udkom 'Den nye træner' som første bind i serien DRØMME OG DRIBLINGER hos Gyldendal, serien kommer i 2022 op på otte bind. Siden er det blevet til både en stribe serier og enkeltstående bøger, og strømmen af bøger fortsætter.

Hesteserien, GRY OG GLORIA på fem bind, udkommer i Sverige, Polen og på Færøerne.

Jeg brænder for at få endnu flere børn og unge til at elske bøger. For mig er det vigtigt at fortælle store historie så tilgængeligt som muligt, gerne så enkelt at læseevnerne ikke står i vejen for læsningen. Alle fortjener medrivende historier, uanset om det er den første læsning eller om det er voksne, der ikke har de forfinede læsefærdigheder. Når jeg har børnenes opmærksomhed med bøgerne, er det vigtigt at turde tage alvorlige emner op. Emner som død, ensomhed, alkoholmisbrug, svigt, kulturmøder og forældreopgør.

I 2021 har jeg etableret Forlaget Fru Nysgerrig til udgivelse af bogen 'Et egern flytter ind, som jeg har skrevet i forbindelse med projekt Flyvende Fortællinger, der er et samarbejde mellem Hillerød Bibliotek, Grønnevang Skoles Fritidsordning og mig. Et projekt til styrkelse af børns læselyst i fritiden, et projekt der er støttet af Slots- og Kulturstyrelsen.

Kontaktoplysninger:

Adresse: Spættevej 12, 3400 Hillerød
Ny Hammersholt
Land: Danmark Tlf: 48243834 Mobil: 29848888 E-mail: Klik for at se e-mail

Medlem Af:

De skønlitterære, BU-gruppen

Online Referencer:

Flere referencer:

www.b.bregnedal.com

Besøg mig på:

Forlag: Alinea Udgivelsesår: 2021

Rubins første dyrskue

Ny hesteserie om føllet, Rubin, der kom til verden i bind fem af serien Gry og Gloria.
Rubin er kun fire uger gammel og det yngste føl på dyrskuet, så Gry er spændt på, hvordan det kommer til at gå.
Grys veninde, Karla, er også med på dyrskuet og har lovet at hjælpe, når de skal ind i ringen foran publikum.
Men så dukker den berømte youtuber Hannah Horse op og vil overtage Karlas plads.

Bogen handler om at være veninder og helt vild med heste.
Den er illustreret af Carola Funder, der har et unikt blik for hestes anatomi.

Bogen starter, da Gry ikke kan komme på dyrskue med sin pony Gloria, fordi føllet, Rubin, kun er et par uger gammel.
Men så opdager Gry, at de kan stille op i kategorien, følhoppe, den mest nuttede gruppe på hele dyrskuet.

Alle er da også vilde med Rubin. Så vilde, at det bliver for meget for ponyen Gloria, der vil passe på sit føl. Også den berømte youtuber Hannah Horse interesserer sig for Rubin, og det så meget, at hun vil have føllet med på sin kanal. Hun vil endda gerne afløse Grys veninde, Karla, der ellers skulle hjælpe Gry med at vise Gloria og Rubin frem foran publikum og dommere.

Det siger Gry ‘nej tak’ til, men så kan hun ikke finde Karla, og de skal jo ind i ringen. Derfor trækker Hannah Horse Rubin, men hvad siger veninden til det, og hvordan kommer det til at gå for Rubin på dyrskuet?

Bag om bogen

”Men når jeg er ude og holde foredrag på skoler, vil eleverne vide, hvad der sker med Glorias føl Rubin, der bliver født i femte og sidste bind af serien Gry og Gloria. Derfor bestemte jeg mig for at starte en helt ny hesteserie om føllet. Rubin er nemlig en rigtig vinderhest, der vinder prisen ’skuets bedste føl’ på sit første dyrskue.”

Bogen er lix 15 og udkommer hos Alinea (februar 2021)