Nu får forfattere til digitale bøger større del i biblioteksafgiften

Når bibliotekspenge uddeles i april 2024, bliver en større andel fordelt til forfattere til e-bøger og lydbøger, det oplyser Kulturministeriet i en pressemeddelelse.

9. april 2024

Danmark indførte i 2018 bibliotekspenge for forfattere af e-bøger og lydbøger. De første seks år frem til nu har den digitale andel af biblioteksafgiften været fast, så den har udgjort hhv. 4, 6, 8, 10,5 og 13,8 % af den samlede bevilling.  Den 16. april 2024 vil biblioteksafgiften for første gang udbetales ud fra en dynamisk fordelingsmodel, hvor størrelsen på den digitale pulje afhænger af forholdet mellem udlånet af fysiske bøger på den ene side og udlånet af e-bøger og netlydbøger på den anden. Dermed vil den digitale andel af bevillingen også blive højere. Samlet set øges biblioteksafgiften ikke, som på finansloven for 2024 har en bevilling på i alt ca. 214 mio. kr.

Formand for Dansk Forfatterforening Morten Visby udtaler: ”Vi er glade for, at forfattere af digitale bøger får del i biblioteksafgiften. Samtidig er det vigtigt for Dansk Forfatterforening at fastholde, at biblioteksafgiften er en kulturstøtteordning baseret på, at bibliotekerne stiller en bred vifte af litteratur til rådighed for brugerne, uanset om brugerne låner bøgerne med hjem eller ej. Med overgangen til den dynamiske fordelingsmodel vil vi være særligt opmærksomme på, at beregningen af den digitale pulje ikke forskubber de gode balancer, der hidtil har været i ordningen. Derfor er vi også glade for at kunne medvirke til evalueringen”.

Nyheden er opdateret 11. april kl. 11.56 med præcis angivelse af procentfordelingen ml. fysiske og digitale bøger.

Fordelingen af bibliotekspengene mellem fysiske og digitale titler
Det samlede beløb, der udbetales i bibliotekspenge, fastsættes på finansloven. I 2024 udbetales der i alt 206.465.868 kr. til bibliotekspenge for bøger.
Ud af den samlede pulje går en del til fysiske bøger og en del til digitale bøger (e-bøger og netlydbøger).

Fordeling af bibliotekspenge i 2024

• Pulje til fysiske bøger: 78,6 % til fysiske bøger og lydbøger: 162.226.376 kr.
  • Pulje til digitale bøger: 21,4 % til e-bøger og netlydbøger: 44.239.492 kr.

Dynamisk fordelingsmodel
Forholdet mellem, hvor mange penge der er i puljerne til henholdsvis fysiske og digitale titler, bygger fra 2024 på en dynamisk fordelingsmodel baseret på udlån.
Det betyder, at forholdet mellem de to puljer svarer til forholdet mellem fysiske og digitale udlån på landets biblioteker.
Dermed kan andelen af midler i de to puljer variere fra år til år.

Det er kun størrelsen på de to puljer, der udelukkende er baseret på udlån. Hvor mange penge, den enkelte modtager, afhænger for fysiske bøger af bestanddel og for digitale bøger af tilrådighedsstillelse, udbredelse og anvendelse.

Læs også nyhed om bibliotekspengene 2024 her: Bibliotekspengene er fordelt: Flere penge til digitale bøger | Slots- og Kulturstyrelsen (ritzau.dk)