Højesteret har afsagt dom i sagen om forfatter Arne Herløv Petersens dagbog

18. april 2024

Dansk Forfatterforening har med stor forundring modtaget dommen fra Højesteret, som afviser påstanden om krænkelser af menneskerettighederne ifm. opbevaring og delvis offentliggørelse af private dagbøger tilhørende et menneske, der ikke er dømt for noget. Vi skal nu nærlæse dommen i detaljer og prøve at forstå, hvordan en offentlig arkivlov kan overtrumfe både ophavsretten og de europæiske menneskerettigheder i dette tilfælde. I den forbindelse vil vi overveje vores muligheder for at gå videre med sagen.

Læs hele dommen her

Sagen om Arne Herløv Petersens dagbog blev forelagt for Højesteret onsdag d. 3. og torsdag d. 4. april 2024. Dansk Forfatterforenings jurist fik første henvendelse om sagen fra vores medlem, forfatter og oversætter Arne Herløv Petersen, i 2012. Frem til 2017 blev sagen ført af Dansk Forfatterforenings egen jurist, Anne Koldbæk, og foregik via adskillige henvendelser til relevante myndigheder og en klage til Folketingets Ombudsmand. Derefter blev advokat Gitte Løvgren Larsen fra advokatfirmaet Sirius koblet på sagen, og Gitte påtog sig at føre sagen for fri proces på vegne af Arne, repræsenteret af Dansk Forfatterforening, som mandatar for Arne, i første omgang for Østre Landsret.

Ved retsmødet i Højesteret blev Arnes og Dansk Forfatterforenings påstande og anbringender procederet af advokaterne Kurt Helles Bardeleben (H) og Alexander Pilgaard (H), begge fra advokatfirmaet Sirius. Til stede på tilhørerpladserne var resten af ”Team Dagbog”, advokat Gitte Løvgren Larsen (L) og advokatfuldmægtig Asger Erik Frandsen, som har medvirket i forberedelsen af sagen frem til proceduren i Højesteret, Anne Koldbæk, samt professor i ophavsret ved Københavns Universitet, Morten Rosenmeier, som også har bistået med væsentlige input til sagen i hele processen siden 2012.

Foreningen ønsker at takke hele “Team Dagbog” for indsatsen, og overvejer nu, hvad næste skridt skal være.

Foto: Anne Koldbæk