Foreningen Mener

8. maj 2024

Dansk Forfatterforening hilser debatten om de økonomiske forhold for børnelitteraturen, illustratorerne, forfatterne og forlagene stort velkommen.

Det er først og fremmest rigtig trist, for alle, at Jensen & Dalgaard må indstille udgivelsen af danske billedbøger. Det er samtidig et stærkt signal om den uholdbare økonomi i hele skaber- og udgiverleddet af værdikæden.

Kombineret med budskabet fra de modige illustratorer, der er stået frem og har peget på det uholdbare grundlag for skabelsen af dansk billedbåren litteratur, kalder Jensen & Dalgaards produktionsstop på bedre offentlig understøttelse af dette vigtige område. Danske børn er fanget i en decideret læsekrise, og vi har desperat brug for billedbåren dansk litteratur af høj kvalitet. Løsningen ligger i offentlige investeringer i bøger til børn.

At nå frem til disse løsninger kræver samarbejde og fælles oplysningsarbejde. Det kræver fokus på de egentlige årsager til problemet. Og det kræver gensidig respekt blandt forlag, illustratorer og forfattere. Og det kræver åbenhed omkring den reelle økonomi. Alt det går Dansk Forfatterforening ind for. Alt det arbejder vi på – kontinuerligt og langsigtet. Og det bliver vi ved med. For vilkårene for børnelitteraturen og vilkårene for børns adgang til bøger med rod i deres egen verden – det er vigtigt og ikke bare noget, vi leger.

Derfor er det også ærgerligt, at udmeldingen fra Jensen & Dalgaard ikke kun har karakter af et nødråb om det uholdbare økonomiske grundlag for deres udgivelser af denne genre. Udmeldingen er desværre også meget tydeligt en reaktion på selve det forhold, at nogle illustratorer har været så frække og utaknemmelige at fortælle offentligheden om … ja, om det selvsamme problem, som Jensen & Dalgaard gerne vil have større opmærksomhed om, nemlig den uholdbare økonomi bag skabelsen og udgivelsen af nye danske børnebilledbøger.

Det er en kortslutning af en vigtig og potentielt frugtbar debat, når et forlag griber til produktionstop og direkte kobler det til en modreaktion på større åbenhed om de reelle forhold i branchen. Vi har ikke brug for mindre åbenhed, vi har brug for mere åbenhed om økonomien for både forlag og forfattere/illustratorer. Det er os alle, der er presset. Og det er vores fælles mission om at skabe ny, dansk illustreret litteratur, der er truet. Så lad os ikke grave grøfter. Lad os ikke være sure på hverken virkeligheden eller hinanden. Lad os snakke om løsninger. Sammen.

Marie Priem, forperson Illustratorerne i Dansk Forfatterforening

Ditte Wiese, forperson BU-gruppen i Dansk Forfatterforening