100.000 kroner til forfatter for manglende kreditering i 8 år

15. januar 2024

En forfatter har gennem en årrække sammen med en illustrator haft et samarbejde med en privat virksomhed om at levere illustrationer sammen med korte tekstbidrag til påføring på virksomhedens produkter. Der kommer årligt nye produkter som kræver nye illustrationer og tekster.

Ved et tilfælde opdagede forfatteren at den private virksomhed også solgte produkterne i et andet nordisk land. Her blev illustrationerne brugt, mens forfatteres tekster var oversat. Produkterne blev i det pågældende land solgt med kreditering af den danske illustrator men med kreditering af oversætteren som forfatter til teksterne. Den danske forfatters navn blev slet ikke nævnt, hverken på produkterne eller i markedsføringen.

Det viste sig, at den pågældende udgivelse af produkter uden kreditering af forfatteren, havde foregået i mindst 8 år. Desværre var der ikke egentlige skriftlige kontrakter på samarbejdet. Ved et stort arbejde fandt forfatteren gamle mails, der gik tilbage til samarbejdets start, og kunne gennem oplysninger i flere forskellige mails bevise, at de ikke havde kendt til udgivelsen i det andet nordiske land.

Da miseren blev opdaget af forfatteren, tog virksomheden henvendelsen fra forfatteren meget seriøst og anerkendte den langvarige krænkelse som en beklagelig fejltagelse. Efter en forhandling mellem parterne anerkendte virksomheden at betale forfatteren en godtgørelse for manglende kreditering i mindst 8 år på 100.000 danske kroner. Da det er en ren godtgørelse for en krediteringskrænkelse, så er godtgørelsen skattefri.

Forfatteren og illustratoren fik også efterbetalt honorar for brugen i det andet nordiske land i en periode på 8 år. Normalt kan man kun kræve betaling af forfaldne vederlag i op til 3 år, før de er forældede efter dansk ret, men fordi forfatteren og illustratoren hverken vidste eller burde vide at de havde penge til gode, så kunne de gøre krav gældende længere tilbage (op til 10 år efter loven).

Og det bedste ved det hele er, at samarbejdet fortsætter med virksomheden, som nu vil sørge for, at aftalerne fremover indgås på skrift. Forfatteren fik bistand til håndteringen af sagen og forhandling fra Dansk Forfatterforenings jurist.

Husk, at du som medlem altid kan søge råd og vejledning på jura@danskforfatterforening.dk