6.300 kr. efterbetalt til forfatter!

Dansk Forfatterforenings jurist har hjulpet en forfatter med at få efterbetalt royalties fra forlaget for streaming af e- og lydbøger.

29. september 2020

Forfatteren bad om juristens bistand, fordi forfatteren syntes, at afregningen fra forlaget virkede for lille på flere punkter. Forfatteren baserede sin fornemmelse på forekomsten af værket på fysiske biblioteker, som hun kunne tjekke på www.bibliotek.dk , og i forskellige streamingtjenester, hvor hun vidste, der havde været en del forbrug.

Dansk Forfatterforenings jurist bistod med at stille konkrete spørgsmål til forlaget og sammenholde forskellige tal for at se, om de stemte overens med kontrakten og med data. Forlaget fastholdt længe, at forlagets afregning var korrekt, fordi den var udregnet af forlagets IT-system.

Det viste sig imidlertid, at der var flere fejl i systemets beregninger. Dels havde en medarbejder indtastet en forkert royaltyprocent et sted, og dels var en del af det digitale salg ikke kommet med i den endelige udregning. Dansk Forfatterforening kunne også påpege flere forhold i selve IT-systemet, som indebar risiko for at skabe flere fejl fremover. Forlaget har lovet at rette op herpå. Derfor: Hold øje med dine afregninger. Ser det retvisende ud? Sørg for at få afregningerne tilsendt, og forhold dig til dem over tid.

Husk, at du som medlem altid er velkommen til at søge råd og vejledning hos foreningens jurist Anne Koldbæk på jura@danskforfatterforening.dk