Antologi i direkte konkurrence med den primære udgivelse

30. september 2019

En fagbogsforfatter fik en e-mail fra sit forlag om, at de var i gang med at bruge flere kortere uddrag af hans bog i en antologi, der skulle udgives inden længe. Fagbogsforfatterens bog var udgivet kort tid forinden. Dansk Forfatterforenings jurist meddelte forlaget, at det ville være i strid med loyalitetspligten, da udgivelsen af antologien ville konkurrere direkte med salget af forfatterens bog, og antologibrugen krævede i øvrigt forfatterens udtrykkelige godkendelse.

Udgivelse af antologien ville udgøre både en væsentlig misligholdelse af forlagsaftalens loyalitetspligt og en ophavsretskrænkelse og den kunne imødegås med fogedforbud og økonomiske krav.

Forlagets ledelse anerkendte umiddelbart efter juristens henvendelse, at den planlagte brug var uretmæssig og bekræftede, at forfatterens tekster ikke ville komme med i antologien. Dermed blev misligholdelse og krænkelse undgået.