Betalingsaftale med NOTA omsider på plads

Efter halvandet års forhandlinger mellem Dansk Forfatterforening og NOTA, forlag og kulturministerium er det netop lykkedes at indgå en aftale om betaling for statens digitale udlån af litteratur til syns- og læsehandicappede.

3. juli 2023

Betalingen, som skal håndteres af Copydan Tekst & Node, gælder både fremadrettet og for perioden tilbage til oktober 2018. Alene for perioden 2018-2023 drejer det sig om et beløb på 80 millioner kroner for 9 millioner udlån af 60.000 forskellige værker … cirka.

Det var en stor dag for forfatterstanden, da vi i 2021 fik medhold ved Ophavsretslicensnævnet i en mangeårig strid om statens pligt til at betale forfattere og forlag for digitalt udlån af litterære værker til syns- og læsehandicappede hos NOTA. For at pengene kunne komme til udbetaling krævedes imidlertid en egentlig vederlagsaftale. Det var nødvendigt først at etablere klarhed omkring den nærmere håndtering af vederlaget og sikre en fælles forståelse af aftalens rækkevidde, således at den var holdbar også i fremtiden for både rettighedshaverne og NOTA. Ingen af parterne må blive fanget på det forkerte ben, hverken økonomisk eller rettighedsmæssigt, uanset hvordan udviklingen på tilgængelighedsområdet arter sig i de kommende år. Arbejdet med at opnå den enighed er nu afsluttet med et godt resultat, og Copydan Tekst & Node kan snarligt gå i gang med det komplicerede arbejde med fordele pengene til de konkrete forfattere, oversættere, illustratorer og forlag. Læs mere her: https://www.tekstognode.dk/nyheder/aftale-med-nota-er-paa-plads/

Her i opstartsåret vil fordelingsarbejdet tage sin tid, for det skal gøres ordentligt, men aftalen er indgået og pengene kommer – halvdelen af vederlaget til forlagene, halvdelen til forfatterstanden. I Dansk Forfatterforening vurderer vi, at der vil være tale om et fordelingsgrundlag af meget høj kvalitet, da indberetningerne kommer fra det statslige bibliotek NOTA, som har virkelig godt styr på metadata. Og ingen i denne verden er bedre rustet end Copydan Tekst & Node til individuel fordeling af massevederlag til tekstautorer i denne skala.

I Dansk Forfatterforening er vi rigtig glade for, at det er lykkedes at få betalingsaftalen i hus. Der ligger en dyb rimelighed i, at staten kompenserer os økonomisk for brugen af vores værker på dette område. Samtidig ser vi betalingsaftalen som et vigtigt skridt frem mod et godt grundlag for vores fælles samfundsindsats for syns- og læsehandicappedes adgang til litteratur på lige vilkår. Også det er vigtigt for Dansk Forfatterforening. Stor tak til NOTA, Danske Forlag og Tekst & Node for samarbejdet om aftalen.

/Morten Visby, formand