Biblioteker skal betale for oplæsning af værker

Dansk Forfatterforening mener, at forfattere skal modtage betaling, når biblioteker afholder offentlige arrangementer, hvor en bibliotekar eller en anden litteraturformidler læser op af forfatternes værker. Derfor er man i foreningen gået i gang med at lave aftaler om dette område med bibliotekerne.

19. oktober 2020

“Det er ikke helt nyt, at man har den her type arrangementer på bibliotekerne, hvor for eksempel en bibliotekar eller en anden litteraturformidler læser op for bibliotekspublikummet, men det er et område, der vokser rigtig meget i disse år […] Med aftalen kan vi gå ind og understøtte det værdifulde arbejde, som bibliotekerne laver med den her type litteraturformidling. Og så er vi selvfølgelig også glade for, at forfatterne via aftalen får en rimelig betaling. Som forfatterforening er vi jo også sat i verden for at sikre, at forfattere får et vederlag for offentligt brug af deres værker,” siger Morten Visby til Kulturmonitor.

Læs hele artiklen her: https://www.kulturmonitor.dk/dansk-forfatterforening-vil-have-bibliotekerne-til-at-betale-for-oplaesning-af-forfatteres-vaerker/