Billeder fra uddelingen af Årets fagbogspris

Den 18. november uddelte Dansk Forfatterforenings gruppe af fagbogsforfattere Årets fagbogspris for 44. gang. Prisen, der er på 75.000 kr og finansieres af Statens Kunstfonds Projektstøtteudvalg for Litteratur, blev tildelt første gang i 1973, og den gives til forfattere, der formidler et kompliceret materiale for et bredt publikum. I år gik prisen til Dorthe Jørgensen og Søren Ryge. Her kan du se billeder fra prisoverrækkelsen.

5. december 2016
Fotograf Kåre Øster

Forfatter og journalist Søren Ryge Petersen tildeles prisen, fordi han i sine bøger og fjernsynsudsendelser formidler sin have – og fortælleglæde på en unik formidlende måde. Han har sin egen stemme, når han skriver, og han skriver, som han taler. Og hans stemme strømmer ud af linjerne i hans bøger.

Dorthe Jørgensen er forfatter filosof, idéhistoriker, litteraturhistoriker og teolog, dr.phil. & dr. theol. Hun modtager prisen for sit imponerende og banebrydende forfatterskab, hvori hun på overbevisende måde formidler et metafysisk erkendelsesgrundlag. Der bliver bl.a. dermed rum til at opfatte intuitiv viden som et gyldigt erkendelsesredskab, hvilket er et centralt brud med den rationalistiske tradition. Dorthe Jørgensen forstår at undersøge og beskrive det forunderlige i hverdagen, og dette nærvær er vigtigt i alle livets sammenhænge. Du kan læse Jørgen Carlsens motivationstale til Dorthe Jørgensen her.

Fotograf Kåre Øster