Blixen – året rundt og i hele landet

Blixenprisen har vokseværk. Dansk Forfatterforening er initiativtager til Blixenprisen, som de seneste to år har kastet guld og glimmer over litteraturen og dem, der står bag bøgerne. Den tredje udgave finder sted den 19. maj i år.

26. januar 2017

Bogbranchen  – og senest også Blixenprisens nye storsponsor Spar Nord Fonden – bakker generøst op om begivenheden med penge- og prissponsorater, mens størstedelen af det kolossale arbejdet med at rejse midlerne og planlægge den årlige prisfest hidtil har ligget i Dansk Forfatterforening. Den nødvendige viden for at kunne gennemføre prisfesten har derfor befundet sig hos meget få personer. For at sikre Blixenprisens levedygtighed på længere sigt har vi fra og med denne vinter valgt at placere alle aktiviteter i en selvstændig forening (Foreningen Blixenprisen) med egen bestyrelse, der består af de til enhver tid siddende formænd for de to forfatterforeninger samt et tredje bestyrelsesmedlem udefra. Samtidig har vi udliciteret fundraising, planlægning og pressearbejde til en ekstern samarbejdspartner, som er Have Kommunikation.

Blixenprisfesten har fra starten været tænkt som omdrejningspunktet for en landsdækkende folkefest for litteraturen. Målet er at manifestere bogens samfundsmæssige betydning og skabe grundlag for en neverending fejring af litteraturen i al dens mangfoldighed. En fejring, som på én gang samler og løfter alle dele af bogbranchen og åbner sig mod litteraturinteresserede i hele landet. I 2016 tog vi i Dansk Forfatterforening det første skridt i den retning ved at etablere en årlig konference i Landstingssalen på Christiansborg under overskriften ”Litteraturens rolle i samfundet”, men med skiftende temaer. 2017-konferencen har litteraturformidling som tema og finder sted den 5. april. Samtidig er vi på banen med en landsdækkende #DuFårMigTilAtLæse-kampagne i samarbejde med Litteratursiden, Danmarks Biblioteksforening, Bibliotekarforbundet og Boghandlerforeningen. I forbindelse med denne kampagne kan man indstille kandidater til Blixenprisen for årets professionelle litteraturformidler. I København samarbejder vi med København Læser, Læseforeningen og Københavns Kommune om et projekt, der handler om at nå ud til nye læsere.

Derudover lancerer vi nu det, vi kalder ”Blixen Talks”, som fremover gennemføres henover hele året og behandler det samme tema som årets Christiansborg-konferencen. På den måde ønsker vi at fremme den folkelige, litteraturfaglige og politiske samtale om et aktuelt tema, som vi vurderer, er afgørende vigtigt i forhold til at fremme litteraturens samfundsmæssige udbredelse og gennemslagskraft.

En Blixen Talk er en litterær salon med både et kunstnerisk og et litteraturfagligt indhold. Der deltager 2 aktuelle forfattere, som er udvalgt blandt de nominerede til eller vindere af årets eller det foregående års Blixenpriser samt 2-3 fagpersoner (fx universitetsfolk, boghandlere, bibliotekarer eller forlagsfolk). Arrangementet styres af en moderator og indledes og afsluttes med kunstneriske indslag ved forfatterne. Der er indtil videre arrangeret Blixen Talks i forbindelse med litteraturfestivalerne Ordkraft i Aalborg i april og Vild med ord i Aarhus i maj og under Bogforum i november. Derudover stiler vi efter at være repræsenteret på bl.a. Folkemødet på Bornholm i juni og Kulturmødet på Mors i august. Så hold øje med Karen Blixens kontrafej og Dansk Forfatterforenings logo ude i det ganske danske land. Og godt nytår.

Jakob Vedelsby, formand