Blixenprisen 2017: De nominerede er…

Den 19. maj afholdes Danmarks største litteraturfest, når Blixenprisen løber af stablen for tredje år i træk i Den Sorte Diamant i København. Louise Wolff er vært til prisuddelingen, der med sine 14 forskellige priskategorier vil samle og hylde hele den danske litteraturbranche. Juryerne til fem af priskategorierne kan nu løfte sløret for de nominerede.

27. april 2017

Louise Wolff er vært når litteraturen fejres til Blixenprisen 2017. Med to nye priser på programmet, uddeles der i år intet mindre end 14 priser, hvilket sker i samarbejde med en lang række sponsorer. Det har været muligt at indstille kandidater til følgende fem af de 14 priser: Blixenprisen for årets litterære talent, Blixenprisen for årets indsats for litteraturformidling (ny) Blixenprisen for årets innovation – Saxos innovationspris, Isak Dinesen-prisen (ny) samt jubilæumsprisen Blixenprisen for årets børne- og ungdomsudgivelse.

Juryen for Blixenprisen for årets litterære talent består af Ida Marie Hede, Kristian Himmelstrup og Pablo Llambias. De har nomineret følgende tre kandidater:

• Niels Henning Falk Jensby med “Techno”
  • Andreas Pedersen med digtsamlingen ”Fryden”
  • Amalie Laulund Trudsø med “Koordinator” og “Sommerhus”.

Prisen uddeles i samarbejde med Forlaget Gladiator.

Juryen for Blixenprisen for årets innovation – Saxos innovationspris består af Preben Mejer, Le Gammeltoft og Henrik Føhns.

De har nomineret følgende tre kandidater:

• Riisound
  • Camille Blomst
  • Baggaardsbaroner

Prisen uddeles i samarbejde med Saxo.com

Juryen for Blixenprisen for årets indsats for litteraturformidling består af Lise Vandborg, Henrik Wivel og Birgitte Darger. De har nomineret følgende kandidater:

• Rachel Röst, foreningen Læs for livet
  • Vibeke Johansen, Horsens Bibliotek
  • Nanna Damsgaard Larsen, Herlev Bibliotek

Prisen uddeles i samarbejde med Litteratursiden, Danmarks Biblioteksforening og Bibliotekarforbundet.

Juryen for Isak Dinesen-prisen består af Thøger Jensen, Jesper Wung-Sung og Janne Teller.

De har nomineret følgende tre kandidater:

• Merete Pryds Helle med ”Folkets skønhed”
  • Jens Christian Grøndahl med ”Tit er jeg glad”
  • Signe Brønserud med ”Om et klaver”

Prisen uddeles i samarbejde med Danske skønlitterære Forfattere.

Juryen for Blixenprisen for årets børne- og ungdomsudgivelse består af Anna Skyggebjerg, Julie Arndrup, Benni Bødker, Maria Louise Bjerrum og Anita Brask Andersen. De har nomineret følgende kandidater:

• Mette Finderup med ”Lysbroen”
  • Kenneth Bøgh Andersen med ”Den Faldne Djævel”
  • Kim Fupz Aakeson & Niels Bo Bojesen med”Vitello – 28 historier fra A til Å.

Prisen uddeles i anledning af 50-års jubilæet for moderne dansk børne- og ungelitteratur. Prisen uddeles i samarbejde med forlagene Gyldendal, Alvilda og Høst & Søn.

I de øvrige 9 priser vælges én modtager. Alle prismodtagere hyldes den 19. maj 2017 kl. 19.30 i Den Sorte Diamant i København. Læs mere om priserne og juryerne på www.blixenprisen.dk