Bogbranchen i fælles opråb: Fjern moms på bøgerne

6. november 2023

Ifølge Morten Visby, formand for Dansk Forfatterforening, vil en fjernelse af bogmomsen gavne såvel branche, læsere og samfund.
“I stort set alle andre lande er lempelser af statsafgiften på læsning en helt selvfølgelig beskyttelse af folks muligheder for at læse og skrive, tænke og fortælle, på deres eget sprog. Det ville især være et helt oplagt kulturpolitisk virkemiddel i Danmark, hvor vi har et lille sprog, et presset bogmarked og en decideret læsekrise især blandt børn. En fjernelse af bogmomsen vil derfor være et oplagt skridt i den rigtige retning. Det vil give flere mennesker adgang til litteratur, men det ville også give bedre muligheder for en bæredygtig økonomi i hele bogens værdikæde og dermed skabe rum for større alsidighed i titeludbuddet til os alle som læsere,” siger Morten Visby.

Læs hele artiklen i Kristeligt Dagblad her