Censur af fortidens stemmer?

Forlaget Mikrobe har genudgivet en brevveksling mellem to forfattere og venner, Tove Ditlevsen og Ester Nagel under navnet ‘Tove og Ester’. Et par ord og sætninger er udeladt, og det har vakt opmærksomhed. Især denne kommentar om lesbiske: “Jeg har hørt, at kvinder der ’lesber’ skal være så ulykkelige”, skriver Tove Ditlevsen og det har forlaget udeladt.

27. juni 2022
Formand for Dansk Forfatterforening, Morten Visby, udtaler sig om sagen i kulturprogrammet Babylon på radiostationen 24syv. Han undrer sig over, at sætningen ikke er taget med, og ville gerne vide hvorfor. Men han opfordrer samtidig debattørerne af sagen til at skrue ned for volumen og se mindre sort/hvidt på udgivelsen. Anklager om, at fortiden er censureret og vidnesbyrd ødelagt er at overdrive, mener han, og kalder det en “præfabrikeret og mediedrevet” vinkel, der intet har med litteraturen at gøre.
Morten Visby erklærer i øvrigt, at det er en meget fin udgivelse, fuld af humor og selvironi, som han har læst med stor fornøjelse.

Hør Morten Visby udtale sig om sagen i 24syv radioprogrammet Babylon her (tid: 10:23): https://24syv.dk/episode/frimurerorden-i-oplosning-og-kaerligheden-findes-pa-copenhell