Reception for den bulgarske forfatter Georgi Gospodinov

Zinklarprisen på 100.000 kr. uddeles ved et festligt arrangement i Dansk Forfatterforening fredag d. 10. september, hvor Georgi Gospodinov interviewes på engelsk af Merete Pryds Helle.

Gospodinov besøger også Aarhus, hvor læser op sammen med sin danske oversætter, Helle Dalgaard, og interviewes på engelsk af professor Mads Rosendahl Thomsen søndag d. 12. september.

12. august 2021

Georgi Gospodinov er oversat til over 25 sprog, og Zinklarprisen får han særligt for sine noveller. På dansk kan man læse novellesamlingen Blinde Vajsja og andre noveller (Jensen & Dalgaard, 2018) samt tre af hans romaner.

Gospodinov er udpeget af en jury bestående af forfatter og oversætter Rasmus Hastrup, litteraturanmelder og oldermand i Litteraturkritikernes Lav Kamilla Löfström samt lektor ved Nordiske Studier og Sprogvidenskab på Københavns Universitet Torben Jelsbak.

Juryens motivation

”Med sine korte historier, publiceret i de mest forskellige sammenhænge, har Georgi Gospodinov flyttet ved grænserne for hvad en novelle kan være, og hvordan en historie kan fortælles. Både i forhold til stil, genre og universer er hans noveller og fortællinger kendetegnet ved en fantastisk spændvidde, der går på tværs af realisme og fantastik, filosofisk fortælling, krimi og science fiction. Og fantastisk er også den måde, hvorpå historierne kan skifte gear eller stemning næsten fra sætning til sætning. At læse Gospodinov er som at sætte sig ind i en tidsmaskine, som tilbyder en bevidsthedsudvidende rejse gennem historiens malstrøm og menneskesindets labyrinter. De fleste af historierne udspiller sig i en melankolsk historisk kulisse af det kommunistiske Bulgarien i anden halvdel af det 20. århundrede; men samtidig er de universelle og eksistentielle historier, der trækker tråde tilbage til de ældste former for fortællekunst. Historierne er båret af en utrættelig fortælleglæde, en underfundig humor og et menneskeligt overskud – og så er de ikke mindst uhyre velskrevne – også i oversættelse. At læse Gospodinov er som at tage et bad i honning.”

Finn Zinklar skrev over 100 noveller

Zinklarprisens midler stammer fra den nu afdøde novelleforfatter Finn Zinklar (1923-2010), der testamenterede størstedelen af sin formue til formålet. Finn Zinklar var uddannet korrespondent og arbejdede i regnskabsafdelingen på Toms Fabrikker, men levede et parallelliv som forfatter til mere end 100 ugebladsnoveller, fortrinsvis kriminalhistorier, som blev bragt i Hjemmet.

Finn Zinklar levede beskedent i København, han blev aldrig gift og fik ingen børn. Med Zinklar-prisen ønskede Finn Zinklar at fremme og hylde novellen som litteraturform, og han besluttede, at prisen skal tilfalde en novelleforfatter. Zinklarprisen hylder derfor en dansk eller udenlandsk forfatter, der på fremmeste vis har gjort sig gældende inden for novellegenren.

Mulighed for interview

Georgi Gospodinov opholder sig i København d. 9., 10. og 13. september og i Aarhus d. 11.-12. Det vil være muligt at lave nogle få aftaler om et interview. Kontakt venligst vikarierende sekretariatsleder Jo Hermann på tlf. 32 95 51 00 eller jo@danskforfatterforening.dk.

Tid og sted

Receptionen for Georgi Gospodinov finder sted i Dansk Forfatterforening, Strandgade 6, st. på Christianshavn fredag d. 10. september kl. 16.

Det offentlige arrangement i Aarhus finder sted i Det 3. Rum hos Frontløberne, Jægergårdsgade 154C, 8000 Aarhus C, søndag d. 12. september kl. 15-17. Billetter à 50 kr. kan købes på https://place2book.com/da/sw2/sales/674uy8vxbv.

Et udvalg af Georgi Gospodinovs nyeste, superkorte noveller i Helle Dalgaards oversættelse trykkes i det nummer af ATLAS magasin, der udkommer d. 27. august.

Portrætfoto er vedhæftet (fotograf Phelia Baruh).

Flere billeder og uddybende information findes på http://georgigospodinov.com/en/bio