Demokrati og ytringsfrihed i Hviderusland

Efter modtagelse af rystende rapport fra den hviderussiske forfatterforening tilslutter Dansk Forfatterforening sig den europæiske fordømmelse af det hviderussiske styre.

23. august 2020

På baggrund af den senestes tids systematiske krænkelser af ytringsfriheden og andre basale menneskerettigheder i Hviderusland har foreningens bestyrelse valgt at tilslutte sig den europæiske forfatterforfatterforenings appel om støtte til kampen for demokrati i landet. Appellen fra European Writer’ Council kan læses her: http://europeanwriterscouncil.eu/ewc-statement-on-belarus/.

Den hviderussiske forfatterforening, som DFF’s formand og næstformand besøgte i 2018, har sendt os en omfattende rapport om den brutalitet og undertrykkelse, der har præget det hviderussiske samfund i kølvandet på det udemokratiske valg i begyndelsen af denne måned. Det er stærkt foruroligende læsning, som dokumenterer vilkårlige anholdelser, tortur og omfattende krænkelser af ytringsfriheden med det klare sigte at forhindre fri meningsdannelse og åben kommunikation i landet. Rapporten fra vores kolleger i Minsk kan downloades her: http://europeanwriterscouncil.eu/union-of-belarusian-writers-appeal/

Der er fra dansk og europæisk side al mulig grund til at støtte de demokratiske kræfter i Hviderusland. Det sker i disse dage i form af sanktioner og aktiv hjælp, men det må også ske gennem fortsat civil opmærksomhed på situationen. Det vil Dansk Forfatterforening gerne bidrage til sammen med vores nordiske og europæiske og søsterorganisationer.

Retsforfølgelse af nobelpristager (Opdateret 25. august 2020)
Vi erfarer nu ydermere, at det hviderussiske styre har indledt retsforfølgelse af forfatteren og nobelprisvinderen Svetlana Aleksijevitj, der bl.a. har skrevet Krigen har ikke et kvindeligt ansigt oversat af Tine Roesen, udgivet på Palomar i 2015 og præmieret af Statens Kunstfond året efter.

Aleksijevitj er anklaget for at være medlem af præsidiet for et fredeligt samråd for modstand i landet. To medlemmer er fængslet, resten, herunder Aleksijevitj, er pt. kun blevet anklaget. Flere medlemmer af samrådet har allerede valgt at udtræde, men Aleksijevitj er blevet.

Anklagen mod forfatteren Svetlana Aleksijevitj viser, at man ikke kan operere med et klart skel mellem litterær ytringsfrihed i snæver forstand og retten til at udfolde et kritisk forfatterskab i et åbent samfund. På baggrund af truslen mod Aleksijevitj tager vi i Dansk Forfatterforening om muligt endnu skarpere afstand fra det hviderussiske styres forsøg på at knække den frie kulturelle og politiske offentlighed med vold og undertrykkelse.

På vegne af bestyrelsen
Morten Visby, fmd.