Du må ikke have andre forlag end os

13. juni 2023

Et forlag F har et velkomstbrev, hvori de skriver, at de forventer, at forfatteren herefter kun udkommer hos F. Hvis forfatteren præsenterer F for et manuskript, som F ikke vil udgive, så skal forfatteren acceptere, at det ikke passer til F’s planer for forfatterskabet. Forfatteren forhindres således i at udkomme på andre forlag, også selvom der er tale om manuskripter, som F ikke vil udgive. Hvis forfatteren alligevel indgår et samarbejde med et andet forlag, så vil F betragte det som en opsigelse af samarbejdet.

Kan forlaget bestemme det?

Nej. Det er ikke lovligt at diktere forfattere så bredt, at de ikke må gå til andre forlag med andre manuskripter. Forfatteren er selvstændig, og det er forfatteren, der bestemmer over udviklingen i forfatterskabet. Hvis en forfatter ønsker at udgive i andre genrer eller bare prøve at udkomme på et andet forlag, så udgør det ikke misligholdelse af forlagskontrakten.

Det skal bemærkes, at det lovligt kan aftales og håndhæves, at forfatteren er forpligtet til at tilbyde forlaget at udgive forfatterens næste bog. Det bør begrænses, f.eks. til næste bog i en specifik serie.

Kontraktmæssigt vil forlaget jo heller ikke binde sig til at udgive forfatterens fremtidige værker. Et forlag som F kan almindeligvis til enhver tid meddele en forfatter, at de ikke vil udgive forfatterens næste bog. Forlag kan ophøre med aktivt at markedsføre en bog eller et forfatterskab, og når et oplag bliver udsolgt, så kan et forlag lade være med at genoptrykke bogen. Det kan som regel begrundes sagligt med henvisning til forlagets vurdering af markedet.

Samlet set er det VIGTIGT at sikre sig, at man i kontrakten har ret til at få sine rettigheder tilbage, hvis forlaget ikke vil udnytte dem længere. Trykte bøger skal genoptrykkes, og digitale udgaver skal være tilgængelige for udnyttelse på samme måde og i samme omfang som forlagets øvrige digitale udgivelser. Hvis en titel ikke længere er tilgængelig i et eller flere formater, så er det kun rimeligt, at forfatteren kan få sine rettigheder tilbage fra forlaget.

Husk, at du som medlem altid kan søge råd og vejledning hos Dansk Forfatterforenings jurist Anne Koldbæk på jura@danskforfatterforening.dk