Etgar Keret modtager Zinklar Prisen 2023!

Prisen på 100.000 kr. hylder en dansk eller udenlandsk forfatter, der på fremmeste vis har gjort sig gældende inden for novellegenren.

10. august 2023

Zinklar Prisen går i år til den israelske forfatter Etgar Keret.

Juryen begrunder valget med følgende motivation:
”Etgar Kerets virkeligheder synes at være en anelse parallelforskudt i forhold til de fleste andres. Hans tragikomiske noveller er smerteligt klare skildringer af tilværelsen netop dér, hvor det bizarre tager over og gør hverdagen fremmed. Keret er absurd realisme, tungsindig optimisme og litterær humanisme i én velgørende blanding, og hans noveller løfter læserne op til et sted, hvor logikken antager nye og overraskende former. Det er stor litteratur i uprætentiøs indpakning.”

Prismodtageren er udvalgt af Zinklar Prisens bestyrelse bestående af oversætter og forfatter Rasmus Hastrup, litteraturanmelder og ekstern lektor ved Litteraturvidenskab på KU Kamilla Löfström samt lektor Torben Jelsbak ved Institut for Nordiske studier og sprogvidenskab på KU.

Se en lille video om legatets historie og stifter, Finn Zinklar her: https://vimeo.com/744286130

Prisen uddeles ved et festligt arrangement i Thiemers Magasin fredag d. 1. september 2023 kl. 16. Arrangementet er gratis, men da der er et begrænset antal pladser, er tilmelding via dette link nødvendig: https://www.thiemersmagasin.dk/products/event-1-september-2023-prisreception-zinklar-prisen

Foto: Maciej Landsberg