Fine resultater fra Forfatternes Forvaltningsselskab

Forfatternes Forvaltningsselskab (FFS) blev skabt i 2014 af en række danske autororganisationer, deriblandt Dansk Forfatterforening.

9. januar 2019

Et af formålene har været at skabe nye indtægter for danske forfattere, illustratorer og oversættere, hvor FFS f.eks. har satset på at indhente vederlag for brug af dansk litteratur i udlandet. Resultaterne har indtil videre været gode:

I 2017 lykkedes det at indhente vederlag for brug af dansk litteratur i svensk radio, hvor over 140.000 kr. nu er udbetalt til danske forfattere via FFS, og i 2018 er det lykkedes at indhente knap 20.000 kr. for tilsvarende brug af dansk litteratur i finsk radio. Sidstnævnte vederlag kommer til udbetaling i 2019. I begge tilfælde er det penge, som ikke ville være blevet fundet uden Forfatternes Forvaltningsselskab. FFS vil de kommende år arbejde videre med dette område.

Læs mere om FFS på deres hjemmeside.