Foreningen mener: Drop beskatning af anmeldereksemplarer

2. marts 2021

En tilsyneladende ubetydelig vejledning for beskatning af gaver kan komme til at kaste lange skygger over dansk litteratur, når bogbloggere, der modtager bøger til anmeldelse, fremover skal beskattes af bøgernes butikspris.

De fleste danske bogbloggere arbejder con amore uden annoncer og sponsorerede anbefalinger og udøver en vigtig, ikke-kommerciel litteraturformidling. Der er ikke tale om kommercielle influencere, som har en indtægt fra deres blogs og SoMe-kanaler, men om frivilligt arbejde, der skaber opmærksomhed omkring bøger, der ellers kan have svært ved at finde vej til læserne. Hvis SKAT insisterer på beskatning af boggaver, kan konsekvensen meget vel blive et drastisk fald i dette nye vækstlag for anmeldelser af bøger. Det vil få alvorlige konsekvenser for hele det litterære kredsløb, hvor anmeldereksemplarer ellers typisk har været vurderet til lav eller ingen værdi.

Et fald i antallet af boganmeldelser på blogs og sociale medier vil ikke bare skade forfatterne og forlagene, der får sværere ved at afsætte bøgerne. Også læsernes adgang til viden om ny dansk litteratur vil lide under det. Særligt den smalle litteratur og børnelitteraturen, som i forvejen sjældent finder vej til avisernes spalter, vil blive hårdt ramt. Det vil i sidste ende skade det egentlige produktionsled i hele det litterære kredsløb, nemlig forfatterne.

Der er bred enighed om, at litteraturformidling er vigtig for at opretholde danskernes læselyst. Men litteraturformidlingen har – som resten af bogmarkedet – ændret sig meget de senere år. Aviserne bringer færre boganmeldelser, og i takt med at flere læsere finder deres bøger digitalt, er også bibliotekernes og boghandlernes rolle som litteraturformidlere blevet svækket. I stedet sker en stadig større del af litteraturformidlingen og anmeldelser af både skøn-, fag- og børnelitteratur nu via sociale medier og blogs. Og det er dette nye, vigtige led, der rammes hårdt af den nye beskatningsvejledning.

At beskatte bogbloggernes anmeldereksemplarer vil således i sidste ende komme til at koste dyrt på den danske læselyst. Det vil koste bogbloggerne både administrationsbesvær og penge, og i forhold til administrationsomkostningerne vil det beløb, det bidrager med til statskassen sandsynligvis være ret beskedent.

Anne Sofie Hammer (næstformand) og Christine Tjalve (bestyrelsesmedlem)