Foreningen Mener: Regeringen bør undtage den kunstneriske frihed fra lovforslag

21. september 2023

Foreningen har sammen med Danske Forlag indsendt høringssvar til lovforslag om ændring af straffeloven (forbud mod utilbørlig behandling af genstande med væsentlig religiøs betydning for trossamfund) paragraf 110e, stk. 2.

Dansk Forfatterforening konstaterer, at lovforslaget, i modsætning til den bebudede ‘nålestiksoperation’ mod specifikke forhånelser af en bestemt religiøs tekst i en særlig skadelig kontekst, er en generel indskrænkning af den kunstneriske frihed og omfatter hele det offentlige rum.

Læs hele høringssvaret her.

Underskriftsindsamling
Foreningen Fri Debat har lavet en underskriftindsamling. Dansk Forfatterforening har valgt ikke at underskrive denne underskriftindsamling, men  det ligger alle frit for at underskrive som enkeltmedlemmer.  Du kan se teksten fra Fri Debat her (Scroll helt i bund for at se selve underskriftindsamlingen).