Foreningen mener: Salman Rushdie

13. august 2022

I Dansk Forfatterforening er vi dybt foruroligede og oprørte over angrebet på Salman Rushdie. Det er først og fremmest et voldeligt overfald på et menneske, men det er også et angreb på litteraturen og det frie ord i sig selv. Og det er et angreb, der peger tilbage på årtiers dødstrusler, drabsforsøg og frygtchikane rettet mod forfatteren selv, men også mod flere af hans forlæggere og oversættere.

Vi kender endnu ikke de nærmere omstændigheder omkring gerningsmanden og hans motiver, men uanset hvor overlagt og organiseret det har været, er det indlysende, at angrebet hænger sammen med det had, der kan skabes og opretholdes og udnyttes omkring frie tanker, omkring fortællinger, der ikke lader sig diktere af andre regimer end fantasiens. Det had er dræbende. Det had må ikke sejre. Det had må ikke erstattes af andre former for had.

Dansk Forfatterforening tager dyb afstand fra angrebet på Salman Rushdie, som lige nu ligger og kæmper for sit liv. Vi sender vores stærkeste medfølelse til ham og hans nærmeste.

Morten Visby, fmd. Dansk Forfatterforening