Forlaget L&R’s invitation til genudgivelse i udlandet – husk at bruge DFF’s modelkontrakt!

Forlaget Lindhardt og Ringhof har haft en ”Invitation til alle landets forfattere” i dagspressen med opfordring til forfattere om at henvende sig, hvis de ønsker at forlagets digitale forlag Saga skal undersøge mulighederne for, at forfatterens værk kan genudgives i udlandet.

27. februar 2020

Dansk Forfatterforening har været i dialog med forlaget om de forlagskontrakter, som nogle af Dansk Forfatterforenings medlemmer er blevet tilbudt af Saga, idet disse kontrakter dels indeholdt ret brede rettighedsoverdragelser, og dels ikke havde nogen tidsmæssig bagkant for genforhandling eller opsigelse, hvilket Dansk Forfatterforening mener der skal være ubetinget ret til, når der er tale om genudgivelse af bagkataloget.

Meldingen fra Saga til Dansk Forfatterforening var, at der ved en fejl er udsendt forkerte, engelsksprogede kontrakter til en del forfattere. Saga vil naturligvis anvende den kontraktformular for digitale genudgivelser, der er clearet med DFF senest i 2015, se her. Saga kontakter selv de forfattere, der har fået tilsendt den forkerte kontrakt.