Forlaget Vandkunsten er gået konkurs – har du bøger i klemme?

4. oktober 2023

Forlaget Vandkunsten, der senest er drevet i et selskab ved navn Vandkunsten 2 ApS (CVR nr. 41999977) er gået konkurs med dekret afsagt d. 14. september 2023 af Sø- og Handelsrettens Skifteret. Kurator er advokat Anne Birgitte Gammeljord, advokatfirmaet Rovsing og Gammeljord.

Vores jurist, Anne Koldbæk, hjælper gerne med at afklare, hvad det betyder for dig, der har fået bøger udgivet gennem forlaget i løbet af årene både ift. økonomiske krav, rettigheder og restoplaget.

Send derfor hurtigst muligt din forlagskontrakt, hvis du har en, ellers skriv en mail, hvor du beskriver, hvilke aftaler du har med forlaget Vandkunsten mundtligt eller i korrespondance – titler, datoer, royaltysatser, rettigheder, eller andre vilkår.

Køb af restoplag af dine bøger
Kurator har rådighed over et meget stort lager af bøger (hos DBK), og har givet udtryk for, at være interesseret i at sælge ud af disse til deres forfattere/oversættere/illustratorer hurtigst muligt. Kurator må ikke forære bøger væk for 0 kroner, da de udgør aktiver i boet. Prissætningen er dog ofte ret lav af hensyn til at nedbringe boets omkostninger til opbevaring. Du skal derudover selv afholde udgifter til fragt.

Sådanne købte bøger kan du frit råde over til videresalg eller foræring. Alternativt vil bøgerne blive afhændet til andre eller destrueret inden for kort tid (måske inden udgangen af oktober 2023).

Skriv til jurist Anne Koldbæk på jura@danskforfatterforening.dk , ellers kan der henvises til sagsbehandlende advokat for kurator Marianne Bruun Jensen, se på www.rglaw.dk