Har du tjek på om dine værker er udgivet digitalt?

4. september 2023

I en nylig sag har juristen fundet mindst 2 digitale udgaver af et værk, som ikke fremgår af listen over værker, der giver bibliotekspenge. Der er tale om dels en (tidligere) e-bogsudgave, der kun fremgår til salg via download og en Print-on-demand udgave. Da det pågældende forlag er gået konkurs for flere år siden, kommer det nok til at tage noget tid for juristen at opspore, hvor eventuelle indtægter er havnet henne.

Dansk Forfatterforening anbefaler at du mindst 1 gang årligt gennemgår dine titler for, om de er udgivet digitalt uden du er orienteret om det.

På nettet søger du på dit navn og dine titler, både generelt og specifikt på streamingtjenester, eReolen, bibliotek.dk , samt på internetboghandlere. Noter ISBN nummer, forlag, format og udgivelsestidspunkt. Sammenhold med dine afregninger fra forlaget og bibliotekspengelisten.  Er du i tvivl om, hvorvidt der er afregnet for alle udgaver, så kan du få hjælp hos din jurist i Dansk Forfatterforening. Kontakt: jura@danskforfatterforening.dk