Hjælp til freelancere og selvstændige

19. marts 2020

Rigtig mange forfattere, oversættere og illustratorer arbejder som freelancere med B-honorarer eller som små enkeltmandsvirksomheder med CVR-nr. Med regeringens fjerde Corona-pakke er begge grupper nu også blevet omfattet af hjælpen. Det er et helt afgørende fremskridt.

Der er dog en række problemer omkring ordningernes afgrænsning. Det er for eksempel problematisk, at man som freelancer skal have en B-indkomst på mindst 180.000 kr. i 2019 for at være med i ordningen. Mange tjener mindre end det, selvom de er fuldtidsaktive som for eksempel forfattere.

Det kan ligeledes være ekskluderende, at man som selvstændig skal kunne dokumentere en minimumsomsætning på 15.000 kr. om måneden for at få andel i kompensationen. Som fjerde hjælpepakke er sammensat, kan man heller ikke afvise, at der vil være forfattere, oversættere og illustratorer, som både er virksomhedsregistrerede og modtager B-honorarer, men har så ringe indkomst, at de kan falde uden for begge kompensationsordninger.

Foreningen har påpeget disse og andre problemer over for finansministeriet, og jeg vil som formand tage dem med til næste krisemøde med kulturministeren. Vi vil nu granske hjælpepakken i detaljer for at finde ud af, præcis hvordan den stiller vores medlemmer, og hvordan vi bedst kan hjælpe med f.eks. dokumentationskravene.

Men lad os holde fast i, at det er positivt, at freelancerne og selvstændige er kommet med i kompensationsordningerne.

Morten Visby
formand for Dansk Forfatterforening

Se pressemeddelelsen om hjælpepakken for selvstændige og freelancere her: https://www.fm.dk/nyheder/pressemeddelelser/2020/03/regeringen-og-partier-enige-om-hjaelpepakke