Kulturhjælpepakke

7. april 2020

Formændene for de to danske forfatterforeninger, Morten Visby og Peter Adolphsen, udtaler:
»Så kom den omsider, en hjælpeordning også for kunstnere og freelancere på kulturområdet. I de to danske forfatterforeninger er vi glade for, at det nu er lykkedes. Efter en proces, hvor det umiddelbart så skidt ud, og kunsterne stod til at blive spist af med ubetydelige summer og støtteklap på skulderen, er det foreløbig endt med noget, der minder om en egentlig kompensationsordning på lige fod med andre sektorer af samfundet. Efter intens dialog med politikerne, hvoraf mange har været lydhøre over for forfatterforeningernes krav, er vi især glade for, at der her er tale om en rettighed til kompensation og ikke en støttepulje.

Vi er også glade for, at det er lykkedes os at få sat bundgrænsen helt ned til 100.000 kr. (modsat de 120.000 kr. i den generelle hjælpepakke under erhvervsministeriet). Det er ligeledes afgørende, at ordningen her tillader sammenlægning af A-indkomst og B-honorarer og virksomhedsoverskud som en del af indtægtsgrundlaget.

Alt i alt vurderer vi, at danske forfattere, oversættere og illustratorer er godt hjulpet med denne pakke, som er endt langt bedre end de udkast, vi har forholdt os til i begyndelsen. Tak til kulturministeren og ikke mindst de behjertede og ihærdige kulturordførere. Og tak til vores medlemmer for tillid og opbakning. Vi fortsætter arbejdet.«

Se hele pressemeddelelsen her.

Kulturministeriet har åbnet en corona-hotline, hvor du kan stille spørgsmål vedr. hjælpepakken. Linjen er åben i hverdagene. Læs mere her
Ansøgningsskema vil være tilgængeligt her den 27. april 2020: https://slks.dk/covid-19/