Kunstnere i tal

6. december 2023

Danmarks Statistik har nu udarbejdet den første, samlede statistik om professionelle kunstnere på tværs af kunstområderne. Den nye kunstnerstatistik er den første af sin art herhjemme, og er del af udviklingsprojektet Kunstnere i tal, som er et samarbejde mellem Danmarks Statistik, Dansk Kunstnerråd og 19 af rådets medlemsorganisationer herunder Dansk Forfatterforening.

Kunstnerstatistikken bygger på datatræk fra knap 28.000 professionelle kunstnere i Danmark og spænder over alle kunstområder, bl.a. musik, scenekunst, billedkunst, kunsthåndværk, design, litteratur, film og tv.

Formand for Dansk Forfatterforening, Morten Visby udtaler: ”Det er en meget positiv udvikling, at der nu er en samlet statistik over, hvordan forfattere, oversættere, illustratorer og andre kunstnere sammensætter deres indkomster. Kludetæppet begynder at blive dokumenteret. Det vil ruste os bedre til at identificere og dokumentere de prekære sammenhænge. Det skal siges, at vi gerne ville have haft en mere omfattende statistik, men nu er det sat i værk, og statistikken vil kunne udbygges gennem de kommende års samarbejde med Danmarks Statistik.”

Se statistikken her: NYT: Knap 28.000 kunstnere i Danmark – Danmarks Statistik (dst.dk)