Magasinet TÆNK januar 2024 om streaming-debatten

19. marts 2024

Hos Forfatterforeningen forklarer formand Morten Visby, at det ganske enkelt handler om at få en ordentlig løn og ordentlige vilkår for det regulære stykke arbejde, som forfatterne udfører.

”Mange kan have en forestilling om forfattere som en slags magiske væsner, der bare spytter litteratur ud på kommando. Men vi er jo helt almindelige mennesker, som lægger vores liv og tid i at skrive bøger, og vi skal jo på samme vis som andre mennesker have vores privatøkonomi til at hænge sammen. Og det er altså ikke muligt med de nuværende afregningsmodeller og den usunde konkurrence på markedet.”

Morten Visby fra Forfatterforeningen slutter: ”Jeg kan være bekymret for, at hvis man udpiner dem, der skaber varerne – altså litteraturen – så vil forbrugerne få lavere udbud og kvalitet. Hvis der bliver ved med at være så små marginaler i markedet, så vil man måske producere den litteratur, der kan produceres hurtigt, og som kan klare sig godt på tjenesterne. Men det er ikke det, vi har brug for – vi har brug for mangfoldighed i litteraturen.”