Medlem har fået 15.000 kr. i erstatning for makulering af restoplag

26. februar 2020

Et medlem kontaktede juristen i Dansk Forfatterforening, fordi forlaget havde makuleret restoplaget uden at spørge først, om forfatteren selv ville købe oplaget. Det havde forfatteren udtrykkelig ret til ifølge forlagskontrakten.
Forlaget anerkendte fejlen, og løsningen blev, at forlaget betalte erstatning til forfatteren opgjort som royalty af den senest kendte udsalgspris af bøgerne. Det beløb sig til 15.000 kr.
Alternativt kan erstatningen opgøres som den tabte fortjeneste, som forfatteren går glip af, ved ikke at kunne købe bøgerne og videresælge dem.

Husk, at du som medlem altid kan søge råd og vejledning hos foreningens jurist Anne Koldbæk.