Ministerhenvendelse

7. november 2023

Dansk Forfatterforening opfordrer til, at regeringen undlader at gennemføre den nedlukning af Lektoratsordningen, der er foreslået i finanslovforslaget for 2024 med virkning fra 2026. Foreningen har skrevet til Uddannelses- og forskningsminister Christina Egelund og kulturminister Jakob Engel-Schmidt, og påpeget behovet for, at lektoratsordningen fortsætter.

Lektoratsordningen har siden 1937 sikret, at der i en lang række europæiske lande, samt efter 1945 desuden i Kina, Japan, Sydkorea, USA og Canada, gives adgang til, at over 2000 udenlandske studerende kan få undervisning i dansk sprog og kultur på universitetsniveau. Dette har naturligvis stor betydning for danske erhvervsvirksomheders kommunikation med udenlandske samhandelspartnere, men i Dansk Forfatterforening peger vi også på den betydning, ordningen har for den internationale interesse for dansk sprog, kultur og litteratur.