Her er modtagerne af Blixenprisen 2017

Danmarks største litteraturfest har netop fundet sted i Den Sorte Diamant i København. Med sine 14 forskellige priskategorier hylder Blixenprisen hele den danske bogbranche, og hovedprisen for Årets skønlitterære udgivelse – også kendt som The Blixen Literary Award – gik til Iben Mondrup for romanen ”Karensminde”. Blandt aftenens prismodtagerne finder man desuden Ib Michael, Jens Christian Grøndahl, Pia Juul, Anders Matthesen og Mathilde Kimer.

18. maj 2017

Louise Wolff stod i spidsen for fejringen af den danske bogbranche, da Danmarks største litteraturfest løb af stablen her til aften. Blixenprisen hylder både de unge og de etablerede, de fysiske bøger og lydbøgerne, redaktørerne og oversætterne, skønlitteraturen og faglitteraturen, voksenbøgerne og børnelitteraturen.

Sidstnævnte var der særligt fokus på i anledning af den danske børnebogs 50-års jubilæum, og modtageren af den særlige pris for Årets børne- og ungdomsudgivelse blev Kenneth Bøgh Andersen for bogen ”Den faldne djævel”. Med prisen fulgte 75.000 kr.

Den netop offentliggjorte undersøgelse af danskernes læsevaner, som Blixenprisen og SAXO står bag, påviser bl.a. at børnebøgerne de seneste år har oplevet en stigende popularitet.

Iben Mondrup modtog The Blixen Literary Award
Hovedprisen – The Blixen Literary Award – for Årets skønlitterære udgivelse gik til Iben Mondrup for romanen ”Karensminde”. Med prisen fulgte 100.000 kroner, som er sponsoreret af Spar Nord Fonden.

Juryen fremhæver i sin motivationstale bogens sanselige og flydende sprog, som er på et højt stilistisk niveau:

”Kompositionen er ikke enkel, men læseoplevelsen er helt ren og uforstyrret, der er et sikkert greb om fortællingens fremdrift, Iben Mondrup kan skrive replikker, og hun demonstrerer oven i købet et enestående blik for at skildre børn, så de står lyslevende foran én.”

Se den samlede liste over modtagerne her:

• Blixenprisen for årets skønlitterære udgivelse – The Blixen Literary Award (100.000 kr.):
    Iben Mondrup med ”Karensminde”
  • Blixenprisen for årets litterære talent (10.000 kr.):
    Andreas Pedersen med digtsamlingen ”Fryden”
  • Blixenprisen for årets innovation – Saxos Innovationspris (25.000 kr.):
    Baggaardsbaroner
  • Blixenprisen for årets indsats for litteraturformidling (30.000 kr.):
    Vibeke Johansen, Horsens Bibliotek
  • Isak Dinesen-prisen (50.000 kr.):
    Jens Christian Grøndahl med ”Tit er jeg glad”
  • Blixenprisen for årets børne- og ungdomsudgivelse (75.000 kr.):