De nominerede til Blixenprisen for årets børne- og ungdomsudgivelse

Blixenprisen 2017 har i år en særlig børne- og ungdomspris på programmet, som uddeles i anledning af 50-års jubilæet for moderne dansk børne- og ungelitteratur. Bag prisen står forlagene Gyldendal, Alvilda og Høst & Søn, og juryen er nu klar med de nominerede til jubilæumsprisen.

19. april 2017

1967 var et skelsættende år for moderne børne- og ungelitteratur. Det var året, hvor en række forfattere uafhængigt af hinanden gjorde sig den samme banebrydende indsigt, som skulle ændre dansk børnelitteratur for altid. Forfatterne, som bl.a. talte Halfdan Rasmussen, Benny Andersen og Ole Lund Kirkegaard, slog i offentligheden og gennem deres bøger til lyd for, at et barn er lige så meget værd som en voksen, og at bøger til børn skal udføres med respekt for børns liv, fantasi og verdenssyn. Det blev starten på en revolution i dansk børnelitteratur, og er en afgørende årsag til, at Danmark i dag har en stærk position også internationalt på børnebogsområdet.

Forlagene Gyldendal, Alvilda og Høst & Søn er gået sammen om at fejre jubilæumsåret med en særlig jubilæumspris: Blixenprisen for årets børne- og ungdomsudgivelse, der er et hæderslegat på 75.000 kr. Prisen gives til en forfatter, en illustrator, eller en forfatter og illustrator i fællesskab, som skaber litteratur, der har en stærk og direkte appel til børn eller unge, og som udfordrer, bevæger og vækker til eftertanke, med den aktuelle udgivelse som særligt godt eksempel.

Juryen er udpeget af Dansk Forfatterforening og Danske skønlitterære Forfattere, og består af Anna Skyggebjerg, Julie Arndrup, Benni Bødker, Maria Louise Bjørn Bjerrum og Anita Brask Rasmussen. Juryen har nomineret følgende tre kandidater til Blixenprisen for årets børne- og ungdomsudgivelse:

Kenneth Bøgh Andersen med udgangspunkt i Den faldne djævel, som udgør afslutningen på fantasy-serien Den store djævlekrig (Høst & Søn).

Juryen begrunder blandt andet valget med, at Kenneth Bøgh Andersen med sit fantasyunivers formår at trække på mytologier og litterære forgængere, som ikke er set før hverken inden- eller udenlands. Plottet indeholder adskillige fortællinger, overraskelser og digressioner, som udfordrer den unge læser. Kenneth Bøgh Andersen formår med sit veloplagte sprog, humor og sokratiske metode at engagere sin læser i de etiske dilemmaer, som seriens hovedperson befinder sig iMed Den store djævlekrig har forfatteren flyttet grænser i dansk børne- og ungdomslitteratur, og bøgerne flytter i sig selv sin læser.

Kim Fupz Aakeson og Niels Bo Bojesen med udgangspunkt i Vitello – 28 historier fra A til Å. (Gyldendal).

Juryen begrunder blandt andet valget med, at Kim Fupz Aakeson og Niels Bo Bojesens bøger om Vitello repræsenterer et unikt og langvarigt samarbejde inden for dansk billedbogstradition. Fortællingerne har en skæv og humoristisk synsvinkel, og med seriens udgangspunkt i hverdagen, skildrer den genkendelige udfordringer, der rammer i børnehøjde.

Mette Finderup med udgangspunkt i Lysbroen, som udgør afslutningen på tetralogien Den grønne Ø (Gyldendal).

Juryen begrunder blandt andet valget med, at Mette Finderup med serien giver et originalt og personligt bud på en coming of age-fantasyfortælling med en stærk kvindelig hovedkarakter, der vokser og kæmper for kærlighed, broderskab, frihed og lighed. Serien er velskrevet med et veloplagt plot med mange sidehistorier, og den har en bred læserappel på tværs af traditionelle aldersskel mellem børn, unge og voksne.

Blixenprisen afholdes d. 19. maj 2017 kl. 19.00 i Den Sorte Diamant. Køb billetter til prisfesten via billetlugen.dk.  I år uddeles der intet mindre end 14 priser til Blixenprisen. Læs meget mere på www.blixenprisen.dk.