Normalkontrakten findes ikke længere!

De normalformularer eller standardkontrakter som tidligere var aftalt med Forlæggerforeningen (nu Danske Forlag) er ikke længere gældende, og kan kun i begrænset omfang bruges til inspiration. De gamle normalkontrakter indeholder f.eks. ikke noget om digitale rettigheder.

31. januar 2017

Vær opmærksom på, at visse forlag skriver, at deres forlagsaftale ”tager udgangspunkt i” en af de gamle normalkontrakter. Det vil stort set altid være misvisende som følge af forandringerne i bogmarkedet.

Du bør derfor altid søge råd og vejledning hos jurist Anne Koldbæk i Dansk Forfatterforenings sekretariat, hvis du støder på en lignende formulering i en forlagsaftale.