Pas på med brug af billeder du har fundet på nettet eller sociale medier

7. maj 2024

En faggruppe i Dansk Forfatterforening kom til at anvende et foto, som de ikke havde tjekket ophavsretten til. Det medførte nemlig en henvendelse fra et firma ved navn CopyrightAgent med et krav om betaling for krænkelse af ophavsretten til fotografiet på 5750 kr. Faggruppens forperson kunne se på nettet, at CopyrightAgent bliver kritiseret på Trustpilot for deres pågående metoder. Derfor rettede forpersonen henvendelse til DFF’s jurist for at høre, om henvendelsen havde noget på sig eller ej.

Juristens svar
DFF’s jurist måtte desværre sige, at henvendelsen så korrekt ud, og at DFF også har haft medlemshenvendelser med samme problem og spørgsmål. Faggruppen betalte herefter beløbet.

CopyrightAgent angiver at repræsentere bl.a. Ritzau/Scanpix, som har erhvervet mange rettigheder til fotografier brugt i forskellige digitale medier. De anvender robotter, der kan finde frem til ulovlig brug af de fotografier, som Ritzau/Scanpix har i deres database. Og hvis brugen er ulovlig, så er der tale om en ophavsretlig krænkelse, som udløser krav på vederlag og erstatning. Det er præcist, som når vores egne medlemmers rettigheder bliver krænket. Kan man ikke fremlægge dokumentation for lovligheden, så har man et problem (bevisbyrden). Og da det sædvanlige niveau er 3-6.000 kr. afhængigt af krænkelsens omfang, så kan DFF ikke anbefale andet end at betale, evt. efter en forhandling af beløbets størrelse.

Som forfatter, oversætter, illustrator eller fag- eller interessegruppe i DFF, skal man være opmærksom på, at når man har en hjemmeside eller social profil, så vil de fleste af de meddelelser man lægger ud på offentligt tilgængelige hjemmesider eller andre fora på nettet, være at betragte som erhvervsmæssig brug i det litterære virke. Det samme gælder brug af billeder i bøger, trykte eller digitale, samt andet materiale, man sender om sig selv/sine værker, når man optræder i offentlige sammenhænge.

Forsider på bøger
Som udgangspunkt kan man bruge forsider fra sine egne bøger til markedsføring af både værket og sit generelle forfattervirke. Kommer der et krav, så har forlaget et problem, medmindre man selv har haft ansvaret for at finde billedet og sikre rettighederne til det.

Brug af andres billeder
Der gælder kun en regel ved brug af andres billeder af enhver art, herunder fotografier, og fotografier af billeder: Undlad at bruge billeder hvis du ikke med 100% sikkerhed ved, at den person, der har fremstillet billedet og/eller taget fotoet, har givet lov til, at du eller enhver må bruge det frit – dvs. uden tilladelse og uden betaling for det – og til erhvervsmæssig brug.

Spørg evt. VISDA om de kan licensere det fundne billede, og hvis de svarer nej, så bør du undlade at bruge billedet.

Hvis du er sikker på, at din brug af billedet er lovligt, så husk at kreditere alle de relevante ophavspersoner.